Audio-Creative ToneMaster II (deel 2)

Speakerunits

ToneMaster II (3)Zoals je in Marco’s verhaal kunt lezen is de 38 cm laagunit van het Hamburgse Monacor, De Stageline SPA-115PA. De Monacor MRH-200 hoorn wordt aangestuurd met een Celestion CDX1-1430 AN driver. Beide units zijn opvallend mooi van constructie, het zijn pro-audio units die wel wat aan kunnen. De kwaliteit straalt ervan af.

Waarom tweeweg met een grote mid/hoog hoorn en niet zoals in de vorige luidsprekersystemen een extra hoorntje voor het hoog? De hier gebruikte mid/hoog hoorn is geschikt om ook boven 10 kHz te werken. En als tweeweg blijkt de ToneMaster al niet minder dan een heerlijke luidspreker. Het toeteren dat veel mensen met hoorns associëren is totaal afwezig. Zelf haat ik ook toeterende hoornsystemen die ook vaak nog eens bundelen dat het een lieve lust is. Gelukkig zijn dit soort artefacten hier niet in het spel. De ToneMaster klinkt wat dat betreft eigenlijk als… een gewone luidspreker. Alleen wel eentje die veel gevoeliger is dan een gemiddeld conventioneel speakersysteem.

In de Rondte

Een direct naar voren stralende tweeter, daar hoeft het niet eens een hoorn voor te zijn, bundelt altijd bij het toenemen van de frequentie. Zoals je vaak op onze foto’s kunt zien zijn zowel Marco als ik verknocht aan de Elac 4Pi Plus.2 rondstraler, die tot nu toe iedere luidspreker die we in huis haalden beter weet te maken. Met dat idee in het achterhoofd ging ook het voorkeur uit naar een tweeweg speakersysteem.

De grote hoorn loopt lekker door naar boven, maar wordt door zijn natuur natuurlijk wel Elac 4Pi Plus 2langzaam minder actief boven 10 kHz en de spreiding wordt minder. Veel luisteraars zullen er waarschijnlijk niet eens wat aan missen, maar als de rondstraler op een kantelfrequentie van 10 of 12 kHz wordt gezet en bovenop de kast staat wordt het totaalbeeld niet minder dan magisch.

Potdorie zeg, wat een schot in de roos. Ik kan gewoon naar voren gaan, naar achteren, opstaan, uit het lood gaan zitten. Er blijft een 3D stereobeeld te horen dat zó gemakkelijk de huiskamer in rolt. Een brede lach is bijna niet van het gezicht te branden.

Cross-over filter

ToneMaster II Cross over filterHier is weinig aan het toeval overgelaten en zijn we gelijk voor de betere kwaliteit componenten gegaan. In het laag spoelen met een heel lage ohmse weerstand, 0,09 Ohm in dit geval, een must in dit ontwerp. Backlack luchtspoelen in het mid/hoog. Mooie MKP-condensatoren op alle plekken. Alles op de old school wijze opgebouwd en hardwired bedraad.

Door een paar correctienetwerkjes lijkt het een complex filter, maar dat is het niet. De impedantie is gecorrigeerd waardoor de zowel de impedantiecurve als het fasegedrag bijna ideaal worden. Het is heel gemakkelijk om dit niet te doen en het op het bordje van de versterker te gooien, die daarvoor extra hard moet werken. Dat doen we natuurlijk niet. Ook onze eigen versterkers willen we immers graag een donzen bedje aanbieden waar het de luidsprekerbelasting aangaat.

Nette proto’s

De kasten op de foto’s zijn de proto’s, die overigens verder wel netjes zijn gemaakt. Marco maakt zijn proto’s netter, op de tiende mm gezaagd, met de hoeken onder verstek, dan veel mensen hun eindproduct. Dat zit ‘m in de aard van het beestje. Wat ik zelf mooi vind zijn de reflexpoorten. Niet even snel met een plastic pijp gerealiseerd, maar echt in de behuizing geïntegreerd, zoals het vroegah ook gedaan werd.

ToneMaster II (9)

De basale maar verder best mooie kasten maakte de acceptatie door het thuisfront er in ieder geval een stuk gemakkelijker mee. Sterker nog: ik heb nog niet één negatieve reactie van bezoek, audiofiel nog non-audiofiel, man of vrouw, gehad. Maar wel heel veel complimenten over het geluid… Deze ‘Big Tone’ ToneMaster speaker raakt op de één of ander wijze de mensen toch gemakkelijk.

Ontkoppelen

ToneMaster II Townshend Seismic BarsZoals je kunt zien staan bij mij de luidsprekers op Townshend Seismic Bars, wat ze compleet ontkoppeld van de vloer. Dezelfde extremer ontkoppeling als bij het Seismic Podium waar René over schreef en buitengewoon enthousiast over is. Na René’s verhaal ben ik er zelf ook mee gaan experimenteren en wilde al snel niet meer terug naar vast op de vloer staande luidsprekers. Ik onderschrijf René’s ervaringen helemaal. De Seismic ontkoppeling van Townshend  maakt slechte luidspreker niet goed maar goede luidsprekersystemen domweg nog beter klinkend.

 

 

 

 

 

About the author

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

  • Marnix Morsink schreef:

    Hoi Dick,
    Basspeaker en hoorn plus driver inmiddels in huis; wacht dus met interesse het vervolg (exacte kastmaten, schema scheidingfsfilter en supertweeter alternatief) af. Kom zeker op de audiodag luisteren. Lees dat er plannen zijn voor een compleet gebouwd systeem. Ga er van uit dat er dan ook een mogelijkheid komt voor een compleet gebouwde kast zonder speakers.

  • Arjen schreef:

    Heel leuk project! Lijkt me erg mooi om ook een keer te horen. Veel succes en plezier verder!

  • Tijmen schreef:

    Dag Dick,

    Mag ik vragen naar een ruwe schatting van de kosten van het scheidingsfilter? Dan heb ik een indicatie van wat de luidsprekers in totaal kosten om te bouwen, naast de tijdsinvestering uiteraard. Ik ben bij de komende luisterdag, dus tot dan!
    Tijmen


  • >