Het is tijd voor de afronding van het GrooveMaster project. Ooit begonnen als een zelfbouw toonarm, met het idee deze ook als zodanig te kunnen aanbieden, is de ‘zelfbouw toonarm’ inmiddels geëvolueerd in een volwaardige 12” platenspelerarm - Audio-Creative

Audio Creative GrooveMaster 2014

CNC frezen is ‘boetseren’ met metaal

Tja en als je het hebt over CNC frezen en draaien, is werkelijk alles mogelijk. Waar ik in mijn schuur beperkt ben tot rond en vlak draaien en frezen, is met CNC werkelijk elke vorm te maken. Elke vorm, randje, ronding is met een druk op de knop te verwezenlijken en dat in elk gewenst materiaal.GrooveMaster-27 Naast dat de vorm geen beperking meer is, is de nauwkeurigheid natuurlijk enorm groot. een tolerantie van 0.01 mm is doodnormaal enGrooveMaster-28 dat betekent ook dat wanneer je er 100 of 1000 stuks laat maken, dat het onderdeel van de eerste tot de laatste identiek is. Neem daarbij de hoge productiesnelheid mee en dan kun je je voorstellen dat er ineens mogelijkheden ontstonden, om onze GrooveMaster in een grotere oplage te gaan maken. Een ander belangrijk voordeel was voor ons ook de prijs. Doordat we een grotere serie konden opzetten, kunnen we de prijs van de GrooveMaster ook nog eens zeer acceptabel houden. Daarmee wordt de GrooveMaster voor veel audioliefhebbers ineens bereikbaar. Zeker wanneer je dat vergelijkt met de huidige collega’s op de markt zoals Schick, Ortofon of EMT, waar prijzen beginnen vanaf 1800 euro.

12” : een droom voor veel mannen….

Ach ja, een flauwe grap. Maar het is zeker niet onwaar wat toonarmen betreft. Althans, dat is onze ervaring. Wij zijn er van overtuigd dat een middelzware 12” toonarm gewoon heel erg goed presteert. Neem daarbij de vele hoogwaardige elementen die er op de markt zijn met een lage tot medium compliantie, dan is een fijne en betaalbare toonarm/cartridge combinatie snel te maken. Ach ja, visueel is het natuurlijk ook geen straf om naar zo’n lange pook te kijken.

Voordeel van een 12” toonarm

Wat zijn nu de voordelen van een 12” toonarm. Allereerst vind ik dat een 12” pook gewoon heel stabiel die rotsvast op de platenspeler staat. Niks geen gewiebel, fragiele draadjes of andere kwetsbare ophang mechanismen. Lenco-with-GrooveMaster-tonearm-and-Lucianissimo-coppermat-3Door de relatief hoge massa van de arm en de hoogwaardige lagering, volgt de toonarm de kleine beweginkjes van de cantilever heel nauwkeurig en met veel controle. Door het gebruik van wat zwaardere elementen, die vaak ook een wat hogere tracking force hebben, is de stabiliteit op de plaat enorm goed, wat resulteert in een zeer vast, rustig en gedetailleerd geluidsbeeld. Dit in tegenstelling tot de vederlichte toonarmen, die een element met een hoge compliantie nodig hebben. Ik vind die laatste combinaties allemaal wat ’zenuwachtig’ klinken. Daarbij is een dergelijke lichte toonarm/cartridge combinatie, enorm gevoelig voor stofjes en (haar)krasjes, wat vaak resulteert in een relatief veel gekraak en gespetter. Oh ja, Laat je niet wijs maken dat elementen met een hogere tracking force of naalddruk, schadelijk zijn voor je platen. Dat is onzin.

da-vinci-arm-setup-14_LRGEen ander voordeel van een lange toonarm is de lagere gevoeligheid voor de dwarsdruk. Waar je bij een 9″ toonarm de dwarsdruk actief moet corrigeren, is het bij een 12″ of langer een veel minder groot probleem en kun je de anti skating achterwege laten. Overigens zijn de meeste methoden om anti skating te compenseren, vaak zeer onnauwkeurig. Het mooiste is een contactloos, magneet systeem, zoals hiernaast op een DaVinci Audio toonarm. Deze optie zie je echter vaak alleen op zeer kostbare toonarmen. Alle andere anti skating principes, een gewichtje aan een draadje bijvoorbeeld, zijn in mijn ogen, te onnauwkeurig en geven vaak meer wrijving dan lief is. Wil je meer weten over anti skating of over het afstellen van een platenspeler toonarm, dan verwijs ik je graag naar de handleiding voor het afstellen van een platenspeler.

Stil in de ‘groove’

Een GrooveMaster met bijvoorbeeld een Denon DL103, is nagenoeg ongevoelig voor stofjes en ook kleine krasjes worden haast letterlijk overgeslagen. Ik heb nog nooit een stillere combinatie gehoord. Ik krijg vaak mensen op bezoek, die gewoon niet beseffen dat ze naar een LP aan het luisteren zijn. De opmerking die ik vaak hoor, als ik ze dat vertel, is: hee, maar ik hoor helemaal geen kraakjes en tikjes! Dat laatste is eigenschap van een platenspeler, die door veel mensen als vanzelfsprekend wordt aangenomen. Totaal onjuist. Natuurlijk moet het vinyl wel in goede conditie zijn. Dat wil zeggen, onbeschadigd en eventueel gewassen. Waarom denk je dat er vroeger in de broadcast industrie gebruik werd gemaakt van relatief zware armen en lage compliantie elementen? Hoorde je vroeger, in het vinyl tijdperk, kraakjes en tikjes op de radio?? Ik niet.

Previous1234Next

About the author

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

  • Peter+Burgers schreef:

    Hele mooie toonarm is dat.
    Ik draai met een 3012sme en Ortofon Spu gte op mijn td124.
    De zogenaamde banaan arm vind ik prachtig en betaalbaar.
    Succes met de verkoop.

  • Jos o schreef:

    Wat kost een groove master tonearm?


  • >