X-fi 2013

Sonore

Gran Gioia BlumenhoferWat een prachtige spullen hebben deze mensen. Naast een zeer fraaie versterkerset in een luxe massief walnoten kast, stond er een set Gran Gioia hoornluidsprekers van Blumenhofer te spelen. Heel imposant, super deluxe afwerking en kostbaar. Wat dan wel weer jammer is, is de muziekkeuze van Sonore. Bij mij werd er wat New Age geneuzel gedraaid en wat a capella van Ladysmith Black Mambazo. Later hoorde ik van Dick dat er gelukkig ook echte muziek werd gespeeld.

 

Sonore Phono

Een heerlijk luisterpleziertje bij Etude

Etude: wie kent deze luidsprekers nog?
Een erg leuke zaal met prachtige retro apparatuur van Etude. De zeer bevlogen en enthousiaste mensen van de Etude club hielden een gepassioneerd verhaal over deze echte klassieker. En nog beter, er werd uitvoerig muziek gedraaid. retro feestje bij EtudeEr was niets te koop bij Etude. Maar het klonk zeer aangenaam en je vraagt je af wat er in de laatste jaren eigenlijk is verbeterd in luidspreker techniek. Een heerlijk luisterpleziertje. Voor wie wat meer wil weten over Etude en het opknappen van deze luidsprekers, wil ik graag verwijzen naar de website van de club.

Genieten van de Scorpions

X-fi Audio
Het was ook de eerste kamer waar ik een echt lekker no-nonsens muziek kon beluisteren. Oké, niet op een audiosetje voor de portemonnee voor alleman, verre van dat, maar aangenaam was het wel. Een beetje rommelig opgesteld, vond ik het wel. Het is ook een van de weinigen op deze show die op een opvallend aangenaam laag volume speelde.

Rik Stoet

Rik Stoet Takumi platenspelerOok Rik Stoet was van de partij om zijn nieuwe platenspeler te promoten: de Takumi. Een volledig plexiglas draaitafel. De Takumi wordt geleverd als complete tafel inclusief (project) arm, ortofon red element kabels en erg fraaie stofkap. Alle onderdelen komen uit China, maar de speler wordt in Nederland geassembleerd. Voor het bedrag van 695 euro is dit een draaitafel die het waard is nader te onderzoeken. Zonder te veel reclame te willen maken moet ik zeggen dat het ook nog eens zeer aangenaam klonk.

Daudio

Daudio dipool luidsprekerHet geesteskindje van Hans Beckeringh en Jeroen Dezaire was voor het eerst voor het grote publiek te beluisteren. Nu met een aanpassing op het gevoelige middengebied, waar Dick en ik een opmerking over hadden gemaakt. Het is mooi om te zien dat deze mannen werk maken van de op en aanmerkingen van de mensen die naar hun luidsprekers luisteren. Zo kan een product alleen maar beter worden. Er zijn genoeg luidsprekerbouwers die blind varen op hun eigen arrogantie en zelfs boos worden als je ze verteld dat er iets niet klopt. Niet bij Daudio dus en dit evolueert dan in een heel aangenaam en muzikaal luidsprekersysteem. Dit bijzondere dipool ontwerp krijgt binnenkort bij ons nog een heel leuk vervolg. Ik ga deze luidspreker binnenkort bouwen in samenwerking met Daudio.. Uiteraard komt daar een uitvoerig bouw- en luisterverslag van op Audio-Creative.

Platen en cd’s

Lp's op de X-fi beursDeze waren ruimschoots aanwezig op deze X-fi beurs. Je kunt ook zien dat de markt voor nieuwe en gebruikte Lp’s  nog steeds groeit. In de kamers van VinylVinyl, Happy Sad Record, STS Digital en Antiquariaat Polk was het de gehele dag een drukte van belang. Zoals gezegd heb ik daar ook een lange tijd staan neuzen en wat Lp’s meegenomen.

Resumé

Volgend jaar moet ik nog wel even zien of ik weer naar de X-fi beurs ga. Het is voor mij toch een best eind rijden. Als er een stuk voldoening en plezier uit volgt, vind ik dat helemaal niet erg.  Dat is, als er überhaupt een volgende show komt. Gezien de bezetting van de importeurs en audioproducenten heb ik er een beetje een zwaar hoofd in. Mmm, het zou toch best wel jammer zijn. Dan gaat er weer een audiokaarsje uit en wordt het steeds donkerder in audioland. Ik hoop echt dat het niet zo ver komt en dat ik volgend jaar weer een mooi verhaal over de enigste Nederlandse audiobeurs  kan schrijven.

Pagina's: 1 2

Over Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

Reacties

  1. Voor mij was de set met Trinnov erg goed. Trinnov maakt een room correctie systeem. Ik ben eigenlijk altijd iemand die met een grote boog om zulke producten gaat, maar deze set klonk zo mooi, zo uitgebalanceerd, enorm muzikaal. Echt kippenvelniveau ! Voor mij was dit alleen al de moeite om te komen. Guido

  2. Hallo Marco en Dick,

    Bedankt voor de positieve commentaren op de Harbeth presentatie! We hebben het enorm naar ons zin gehad op de show.

    Groetjes,
    Garmt, Bjorn & Jan
    Beter Beeld & Geluid (importeur van Harbeth en Wilson Benesch)

  3. Over de muziek, nou dat was ons ook al opgevallen. Bij Sonore waren we er eens goed voor goed gaan zitten, maar waren (alleen door de muziek) weer als de bliksem vertrokken door de muziek. Maar op veel plaatsen. Positief vond ik wel dat er veel goede sets te beluisteren waren, dit was een aantal jaren geleden wel anders.

  4. leo heijmans zegt:

    ben het zeer met Marco eens en zeer oneens met Guido.
    voor de prijs stond het goed te spelen, maar echt goed was het absoluut niet.
    ook zo droevig was het demo-nivo van audionote,veel stampwerk en snoeihard.
    een van de weinigen die er iets van begreep was Frits de Wit. in een word top!
    wat verder opviel was dat veel standhouders niet eens de moeite namen om hun toehoorders iets uit te leggen. ze zaten apathisch achter in de luisterruimte en deden vooral niets.
    de goede niet te na gesproken natuurlijk

  5. Hallo Marco,

    Ik ben het eens met je dat het jammer was dat enkele grote merken hebben afgehaakt. Dat was ook erg lastig voor de organisatie.
    Aan de andere kant denk ik dat we allemaal Caspar van X-fi moeten bedanken. Een prima show, in een fijne locatie, en hij heeft er met zijn PR voor gezorgd dat er veel bezoeker waren.

    Voor ons, Daudio, was het misschien wel gunstig dat de grote merken de bezoekers niet wegtrokken. Het was ons debuut op een audio show, en wij hebben het beide dagen constant heel erg druk gehad. Daarbij steeds gevraagd aan de bezoekers welke muziek ze wilde horen en meerdere keren gevraagd of het te hard stond. Heel veel bezoekers zijn meerdere keren bij ons teruggekomen en gaven ons aan dat ze erg hebben genoten. Ook werd me vaak gezegd dat ze ons “de beste van de show” vonden.
    Klopt trouwens wat je beschrijft, wij luisteren heel goed naar wat onze luisteraars zeggen. Zo kunnen wij ons systeem optimaliseren. Heel goed waargenomen dus.
    Maw voor ons was het een heel leuk weekend. En wij hebben van veel luisteraars gehoord dat ze enorm genoten hebben. Wij zijn benieuwd wat jullie bouwproject ons en onze klanten nog oplevert.

    Veel bezoekers hebben dus zin in volgend jaar! En wij ook!

    En dan nog iets. Met Caspar (Bunge, de orgnisator van de X-fi ) en Fritz (de With) besproken dat we volgend jaar de All Times Bigband (waar ik bij zing) naar de show halen. Fritz gaat ons dan opnemen en dan kan je het resultaat in een andere ruimte beluisteren.
    Dus dat betekend dat je volgend jaar toch weer naar de X-fi toe moet 🙂

    Groet, Hans

  6. Eric van Spelde zegt:

    Eh, die ruimte die volgens jou ‘alleen maar hardstyle shit’ uitbraakte had letterlijk OVERAL in de wijde omgeving een playlist opgehangen waarop precies stond welke tracks op welk moment in het uur er gedraaid werden, en op welk volume. Je had die drie wat stevigere tracks dan ook makkelijk kunnen vermijden als je je leesbril bij je had gehad.
    Gedurende dat uur kwam zo’n beetje het hele spectrum van wat er bij ‘normale’ muziekliefhebbers zoal in de kast staat voorbij, en daar zat inderdaad wat elektronica/trance/dance bij. Dat jij dit allemaal ‘hardstyle’ noemt geeft al aan dat je geen enkel benul hebt van de muzikale ontwikkelingen van de afgelopen vijfentwintig jaar, maar er wel graag op afgeeft. Want ‘echte’ muziekliefhebbers luisteren *natuurlijk* naar singer-songwiters en ander jaren-zestig navelstaargeneuzel (nu is het mijn beurt om even te generaliseren)…

    Tja, met deze houding is er over tien jaar geen audiobeurs meer, want dan zitten alle audiofiele neuroten die nu met hun linnen tasjes en geitenwollen sokken dit soort evenementen in overweldigende meerderheid bevolken in een verzorgingstehuis waar ze – mochten ze überhaupt nog iets kunnen horen – hun met zorg samengestelde niet meer mee naartoe mogen nemen.

    Kijk voor de gein eens in de platen- en cd-collecties van dertigers en veertigers met een passie voor muziek, degenen die in de jaren tachtig/negentig hun eerste installaties kochten met een Dual platenspeler, een versterker van NAD, een cd-speler van Philips/Marantz en Mission speakers, en je ziet direct waar het is misgegaan met de audiobranche. Er ligt gewoon en enorme kloof tussen wat grote groepen niet-‘audiofiele’ muziekliefhebbers draaien en wat een klein groepje audiofiele alwetenden wil horen. En de branche geeft daar maar al te graag gehoor aan, want niets is zo gemakkelijk behoorlijk klinkend te krijgen als het genre ‘meisje met gitaar’/’meisje met piano’/ ‘meisje met saxofoon en drumstel’. Geef me een minuut met Rammstein, Massive Attack of dubstep/drum & bass en ik kan je precies vertellen waar en waarom het misgaat met de set up/akoestiek…

    • Twee dagen lang muziek ten gehore brengen voor een aldoor wisselend publiek is een leuke maar ook lastige opgave. Onmogelijk is het om eenieder tevreden te stellen. Als wij tijdens onze demo buiten de bekende paden traden – met bijvoorbeeld Kraftwerk – zat je al snel met een lege luisterruimte. Ook klassieke muziek valt zo goed als in de no go area. Jammer. Lees de waarneming van Onno (Puresound) die het naar zijn zin had tijdens een vet bluesnummer maar de benen nam toen we daarna (kennelijk) iets draaiden dat hij ‘elektronische crab in optima forma’ noemt (letterlijk geciteerd). Een uur later zaten er luisteraars die per se Yello wilden horen en dan raak je andere luisteraars kwijt. Sommige bezoekers brengen een eigen cd mee en ik heb het nog niet meegemaakt dat ik Rammstein in de handen gedrukt kreeg. Zou dat wel zo zijn, ik zou het draaien, in de wetenschap dat ik dat moment maar enkelen een plezier doe. Het zij zo. Ondertussen probeer ik elke show weer een muzikale selectie te maken die een breed spectrum beslaat, van fijnbesnaard tot ruig en rauw, met alles wat ertussen zit. Met ook recente opnamen en dus niet alleen de bekende audiofiele nummers. En Eric, ik nodig je bij dezen uit om een volgende keer bij Guru langs te komen met Massive Attack of een van je andere voorkeuren, want ik ben benieuwd naar je oordeel.

    • Fantastisch! Ik ben het zo ongelooflijk met je eens.

      Die ‘hardstyle’ muziek (Tectum) heb ik thuis meteen opgezocht en keihard opgezet. Lekker niet audiofiel maar dat interesseert mijn geen bal.

      Al die tingel tangel / jazz / klassiek geneuzel daar luistert geen hond naar, behalve bejaarden. Maar die hebben tegenwoordig door de pensioenregelingen toch geen geld meer om dure audio spullen te kopen.

      Volgend jaar gewoon overal Rammstein, Massive Attack, Slayer, Metallica, Trentemoller & Tectum laten horen in die ruimtes. Dan eens kijken hoe goed die zgn audiofiele installaties nog klinken… hahaha.

      • Gertjan,

        Om in jou ‘style’ te blijven: het maakt toch ook geen fu** uit welke muziek iemand waardeert of het liefst meteen door de plee trekt? Als jij je bij hardstyle het allerprettigst voelt is daar toch he-le-maal niks tegen in te brengen?
        Ik ken mensen die niks anders luisteren dan piratenmuziek, waar ik persoonlijk vreselijke jeuk van krijg. Maar daar ga ik ze echt niet op aanvallen. Muzieksmaak is persoonlijk. Maar dat behalve geen hond alleen bejaarden naar klassiek of jazz luisteren, dat is wel erg kortzichtig.

        Het zal wel van ver voor jou tijd zijn, maar Dirty Harry (Clint Eastwood) zei het lang geleden al: “Opinions are like assholes. Everybody’s got one and everyone thinks everyone else’s stinks.”. Dan mag je ‘opinions’ ook als ‘muzieksmaak’ zien.

        Enne Gertjan, vergeet het niet: de tijd vliegt… Nu ben je misschien nog jong, en voel je je ver verheven boven de ‘oude meuk’, over 40 jaar ben je zelf ook een bejaarde. Of je moet denken als Roger Daltry destijds: “I hope I die before I get old”… (Omdat dit ook een rocker van ver voor jou tijd is: Roger was en is zanger van The Who, en zong deze quote in ‘My Generation’ in zijn jonge jaren. Nu hij zeventig is geeft hij echter als ‘ouwe zak’ nog steeds geweldige concerten). Leeftijd is zo relatief Gertjan.

        • Eric van Spelde zegt:

          Uhm, ik zie op hifishows mensen tegen het plafond vliegen dat iemand ZULKE VRESELIJKE MUZIEK durven draaien, van artiesten/bands die toch al een jaar of dertig, veertig bezig zijn en buiten de muren van dat voormalige klooster in Veldhoven al vele jaren onderdeel zijn van de gevestigde cultuur. De muziek van bijvoorbeeld Kraftwerk is qua harmonische structuren en dergelijke zó verweven met de Midden-Europese muziekcultuur dat die gewoon bij het curriculum hoort van iedereen die zich muziekliefhebber noemt. Net als dat ik dertig jaar geleden op mijn literatuurlijst op de middelbare school boeken had die ik daarna nooit meer heb opgepakt, maar ik weet wel ‘waar ze vandaan komen’ en wat de gedachte er achter was. Heeft volgens mij op zich niets met leeftijd te maken, wel met een stuk brede algemene ontwikkeling en een open vizier. Wel is het zo dat de mensen die zich vanuit een beperkte (muzikale) invalshoek belerend en laatdunkend opstellen naar anderen, over het algemeen wel van ‘een zekere leeftijd zijn’ – en dat heeft dan weer niets met die leeftijd op zich te maken maar wel met eh, laat ik het maar even de Mart Smeets-generatie noemen. ‘Wij waren zo goed, zo baanbrekend en van zo’n hoog niveau en alles wat na ons kwam, tja, dat is de Generatie Nix, dat stelt allemaal geen ene moer voor’. Dat die generatie de tijd wel heel erg mee heeft gehad om zich in de culturele sector breed te maken, daar hoor je ze niet over. 😉

          Blijft de constatering dat er een enorm schisma is tussen wat een in ieder geval erg vocaal publiek op hifi-evenementen wil horen, en waar de rest van de wereld naar luistert. Die tingeltangelmuziek en dat esoterisch gezever trekt in de echte wereld heus geen volle zalen. Die kloof tussen de mores in de high end audiowereld en de 99% andere muziekliefhebbers doet beide partijen geen goed, maar als de eerste niet snel van hun ivoren toren afdalen denk ik niet dat de rest van de wereld daar heel erg van onder de indruk gaat zijn. En maar klagen dat het zo slecht gaat, dat het elk jaar dezelfde gezichten zijn (en die hebben al een installatie… 😉 ) et cetera et cetera, ad nauseam.

          • Ha Eric,

            Kraftwerk mag ik best graag luisteren, sterker nog, ik heb de complete albumcollectie van deze Duitse pioniers…:-)

          • Ok, dus de exposanten op HiFi/HighEnd-shows en bijbehorende winkels moeten zich meer openstellen voor (laten we het zo noemen) de Radio538/3FM generatie?
            Prima ben ik ook voor. Maar kan het zo zijn dat die ‘jonge’ mensen helemaal nooit geen €2000 per component of luidspreker ooit zullen gaan uitgeven?
            Want dat is namelijk wel wat er (teveel) geshowd wordt met bijbehorende “tingel/tangel” muziek die blijkbaar volgens de “MartSmeets-generatie het àllerbeste op klinkt.
            Als ik zo de diverse reacties lees lijkt dit dus de ‘scheur’ te kunnen zijn die voor de interessante doch stevige reacties leidt. [?]
            Gek genoeg is dit onderwerp niet alleen hier in NL een item, ook ‘down under’ hebben ze dat door.
            Zie dit uitstekende artikel: http://www.witchdoctor.co.nz/index.php/2013/09/the-kids-are-alright/
            (pas op jongeren… Mark Knopfler wordt genoemd) 😉

          • Anonymous Coward zegt:

            @Wilco

            “Maar kan het zo zijn dat die ‘jonge’ mensen helemaal nooit geen €2000 per component of luidspreker ooit zullen gaan uitgeven? Want dat is namelijk wel wat er (teveel) geshowd wordt”

            Is het niet dat we juist op een beurs die zaken willen zien die we ons niet kunnen veroorloven?

            Ik, in ieder geval dan, zal niet naar een winkel stappen om mij bv een dure speaker uitgebreid te laten demonstreren als ik al op voorhand weet hem niet te kunnen betalen of te gaan aanschaffen.

            Een beurs is voor mij, of dat nu audio of iets anders is, toch wel de gelegenheid om er aan te proeven. Ik wil juist niet de ‘gewone’ dingen zien en ik denk dat ik niet alleen sta in dat.

    • Ik was niet op de beurs. Dus kan ook geen oordeel vellen. En ga ik ook niet doen. 🙂 maar ik geef je 100% gelijk als het op muziek aan komt. Veel verkopers zeggen (als ze willen verkopen) neem je eigen muziek mee…… Als ik aan kom met bijvoorbeeld type o negatieve (prachtige opnames) wijzen veel mij de deur. Terwijl ik uit voorzorg het hardere werk al thuis gelaten heb.
      Ik denk dat het een gevalletje : “wat de boer niet kent” is.

  7. Johan Beeckaert zegt:

    En het klopt wat Eric van Spelde vertelt. Ook hier bij mij thuis draait mijn zoon veel elektronica/trance/dance/goa/psyche. In het begin vond ik dit ook maar niks, maar ik heb de moeite gedaan om het te leren beluisteren (wat je met klassieke muziek ook moet leren). Vroeger speelde hij die muziek meestal op zijn goedkoop kamersetje, maar nu gebruikt hij meestal mijn hifi installatie. Zo leert hij de waarde kennen van goede muziekweergave en ik heb geleerd dat er verdomd goeie muziek bestaat in dit genre, en meestal nog eens goed opgenomen ook. Het wordt inderdaad tijd dat audiofielen hun blik verruimen en ook eens durven naar elektronische muziek luisteren ipv naar het zoveelste geremasterde cd’tje van pakweg Pink Floyd.

    • Johan,

      Waarom wordt de ‘zoveelste’ remaster van Pink Floyd uitgebracht? Is het misschien omdat de muziek na 30, 40 jaar nog steeds weer een nieuw publiek weet te raken? Dat is toch waar het om gaat. Muziek moet je wat doen, of het oud of nieuw is maakt niks uit. Zonder je op de ziel te willen trappen: ik vermoed dat het gros van de trance/dance releases nooit verder zullen komen dan hun eerste release…:-)

      • Eric van Spelde zegt:

        … of is het gewoon zo dat met de zoveelste remaster van Pink Floyd telkens hetzelfde koopkrachtige kringetje van audioneuroten wordt aangesproken die de standaardwerken al lang in de kast heeft staan, maar bang is dat ze toch iets missen wanneer de laatste herinterpretatie door een anonieme knoppendraaier niet in huis hebben? Hetzelfde publiek dat in de jaren tachtig zijn hele platencollectie nog een keer kocht, maar dan op cd? 😉

      • streamer 1000 zegt:

        tja dat heet nu verschil in muziek smaak. Niet iedereen houdt van Pink Floyd al wordt die tien duizend keer opnieuw uitgebracht. Ik luister zowel naar Pink als dance/trance/reggea music en geniet van deze muziek zwaar opgepompte bassen. Maar ik geniet ook van John Lee Hooker en van sommige klassieke stukken. Ik zie een beurs meer iets om een globaal overzicht te krijgen van de nieuwe ontwikkelingen op de markt. Als ik er echt voor wil gaan zitten maak ik een 1 op 1 afspraak bij de importeur.

        BTW het gros van muziek in welk genre dan ook krijgt maar 1 release hoor….het meeste is 13 in het dozijn muziek. Tsja het ene muziek stuk doet me wat en het andere niet.
        Iedereen had zo’n beetje take five meegenomen hahah leuke muziek maar niks nieuws

      • @ Dick . Het is niet mijn smaak deze muziek maar om te zeggen dat het gros trance dance etc. zal blijven hangen in de eerste release……. Elk trance dance etc. Nummer heeft tegenwoordig standaard al verschillende de mixen. Samples worden in de eeuwigheid opnieuw gebruikt. Alles van de de jaren 90 komt terug in een nieuw jasje (vaak door de artiest van toen) en de grote namen in de DJ wereld die zitten al aan de ontelbare releases. Als ik dit allemaal zo lees is iedereen z’n eigen kamp aan het verdedigen. Begrijpelijk, maar het lost niks op. En wil men de jeugd in high end krijgen ….. Ja dan moet er een omslag plaats vinden. Niet alleen op het muzikale front. Ook het prijskaartje. Het mooiste is natuurlijk om ze allemaal aan het “zelf-bouwen” te krijgen. Echter kunnen we dat vergeten. De gemiddelde tiener kan al geen fietsband meer plakken laat staan een soldeerbout vast houden. Ik was niet op de beurs, maar dat een verkoper een playlist op hangt is een goed ding. Zo komt iedereen aan de beurt. Maar goed. Niemand heeft 1 genre in de kast staan. En een set moet alles kunnen. Dus ook techno. P.s. ik ben er van overtuigd dat als jullie geweten hadden van de playlist het verhaal er heel anders had uit gezien.

  8. Wat mij altijd tegenvalt op deze beurzen is de geringe uitleg over hetgeen waarmee men draait, wat het kost, het hoe en waarom enzv.
    Vaak wordt het ene na het andere nummer gedraaid, er staan meerdere apparaten aan zodat je moet gissen of vragen waarmee wordt gedraaid.
    Gelukkig waren er op deze beurs toch nog importeurs/winkels die dit wel deden.
    Wim van kraanen en Paul Hattink weten gelukkig wel hoe het moet, informatief en een plezier om naar te luisteren zowel voor het geen zij te vertellen hebben en de muziek en apparatuur waar zij mee draaien.
    Over het geheel genomen was de beurs wel oké.

    • Wij hebben ook veel uitgelegd over de daudio dipool design set. Waarom we dipool gebruiken, waarom we deze drivers hebben gekozen en waarom we ze actief/passief gefilterd hebben en van een eigen versterker hebben voorzien. Wel telkens gevraagd aan de luisteraars of ze meer over wilde weten. Wij houden van duidelijkheid. En ook van afwisseling in de muziek. Een paar keer hebben we klassiek gedraaid, maar daar was weinig animo voor. Maar wel jazz, soul, fusion, rock, en blues afgewisseld. Blijft wel moeilijk hoor alle luisteraars tevreden te stellen.

  9. John Musterd zegt:

    Beste Marco,
    Helemaal met je eens. Door jullie site weer serieus belangstelling gekregen in audio. Kom dacht ik, laten we maar vanuit Zwolle gaan kijken en vooral luisteren.
    Buiten de eerlijke en goede presentatie van Harbeth, had ik al na twee uur gezien.
    Ga maar wachten op jullie zelfbouw producten en die bouwen. heb ik dubbel plezier en een veel betere kwaliteit voor een fractie van de prijs van wat ik in Veldhoven heb zien staan.

    • Als je toch in Zwolle woont, kom dan eens langs bij Daudio. Ben je nog in onze ruimte (117) geweest op de X-fi. De gedemonsteerde Daudio speaker is ook als zelfbouwpakket leverbaar. Marco en Dick gaan hem binnenkort bouwen. Je bent welkom, de koffie staat altijd klaar. En het is een stuk dichter bij dan Veldhoven 🙂

  10. Het blijft toch vreemd, je leest hier&daar dat het weer een prima show was en toch zie je ook dat er een nare nasmaak aan zat.
    Die muziek-keuzes zijn elk jaar weer (ook in de U.K.) een discussie achteraf.
    Wat Ton van Veeken zegt klopt ook wel, “zoveel mensen zoveel wensen”.
    Zelf heb ik ooit op de laatste Firato en in ’96 op e-Motion (was de naam ofzoiets) wat gehoord van Sadé en The Waterboys, twee echt uitstekende jaren80 albums om mee te showen.
    Ben paar jaar terug in Utrecht geweest en daar hoorde je best veel bekende ‘ouwe’ Rock e.d., maar die klinken noueenmaal als een klok dus wordt veel gedraait.
    Dat er wel wat meer ‘modernere’ muziek mag klinken is zeker aan te raden hoor, en nee geen Trance of Grunge want dat is net effe teveel ‘loudness-war’ materiaal.
    Dan zeker toch maar Massive Attack of recentelijk Boards Of Canada e.d. qua electronica.
    En kijk voor recentelijke albums eens naar het Bella Union label, genoeg mooie stemmen met prima muziek.

    En zo’n show blijft overigens maar goed voor een indruk [!] te krijgen van een bepaald product (luidsprekers), als je ècht wil luisteren/beoordelen dan moet je ze thuis hebben hoor.

    Ach ja, een presentatie geven is blijkbaar ook een vak/kunst.
    Het is géén bedrijfs-meeting mensen!
    😉

    (tot zover mijn huis-tuin&keuken tips)

    • Helemaal mee eens Wilco, tijdens een show krijg je (slechts) een indruk; als een product je iets lijkt, is de volgende stap: thuis luisteren in je eigen set en je eigen ruimte die je allebei door en door kent. Daarom bied ik iedereen die tijdens een show enthousiast is over mijn speakers zo’n luistersessie thuis aan. Daar kan een dealer vervolgens voor zorgen; of ik doe het zelf. Zo gaan mijn QM60 speakers deze week naar een liefhebber in Rotterdam, geheel en al vrijblijvend; al hoop ik hem wel te kunnen verleiden tot aankoop. Dat is logisch.

  11. In 15 jaar tijd was dit de slechste beurs waar ik ooit ben geweest. De aankleding was gewoon armmoedig. Dit gaf een emotieloze en vooral saaie uitstraling. Maar waar het omgaat zijn natuurlijk de luisterkamers. Het was vaak tenenkrommend. Slechts een paar systemen konden een 3-dimensionaal beeld weergeven, grootste deel was volledig 2-dimensionaal en geen diepte. Is niet het ergste, maar diverse systemen waarbij stemmen te groot werden afgebeeld. Of waarbij instrumenten en stemmen in een brij werden afgespeeld. Ook waren veel systemen ver van de werkelijke klank van instrumenten verwijderd. De essentie is en blijf altijd muziek. Je installatie is niet meer dan een middel of je geliefde muziek af te draaien. Er werd vaak pingelmuziek gedraaid. Emotieloze muziek. Je zou de mensen die het draaien eens de vraag moeten stellen of dit muziek is wat naar hun hart lift. Het antwoord doet zich al raden. Wat ook een grote ergernis was dat vele systemen door de akoestische problemen totaal afbreuk deden aan de muziek. Dit was de ergste anti reclame voor audio die ik ooit in ruim 15 jaar heb ervaren.

  12. Ik was voor het eerst op de X-fi. Alle ruimtes bezocht, maar vrij snel weer weggelopen als het geluid me niet beviel. Helaas kwam er soms een dreunend geluid door de muren van de luisterruimte waar je zat. Verrast was ik echter om bij Rivasono een hoofdredacteur van een Audiotijdschrift aan te treffen. Hij draaide op verzoek van Rivasono CD’s uit zijn eigen muziekverzameling (fungeerde alleen als een soort DJ, zei hij). Tussen de CD’s door vertelde hij over de soort muziek, het menselijk gehoor, de opname (techniek), de (historie van) de CD, de LP en andere technieken, en nog veel meer. Daar stond gewoon jarenlange kennis en ervaring (ook als opnamtechnicus) te praten. Ik ben daar dus gewoon maar een lange tijd blijven zitten en ik heb genoten. Verveelde namelijk helemaal niet, ook voor de vele andere bezoekers in ruimte. Op vaste tijden vertelde Rivasono vervolgens 45 minuten iets over hun produkt (goed verhaal). Maar daarna werden er weer de CD’s ten gehore gebracht met een verhaal vooraf en daarna. Heel bijzonder deze combinatie. Misschien iets voor de anderen (een idee)? Dus niet alleen de muziek ten gehoren brengen, maar ook een verhaal over de muziek…. Ik betrapte mijzelf er namelijk op dat de luidsprekers soms helemaal “verdwenen” waren. Alleen de mooie muziek bleef over…(ik heb overigens geen belang in Rivasono of doe iets met deze materialen). Maar gewoon even leuk om dit met jullie te delen.

  13. Eric van Spelde zegt:

    Hmm, het is zelfs nog erger – een mij bekende importeur vertelde me eens dat hij op een beurs een paar jonge gasten in heavy metal-shirts op bezoek kreeg en toen hij vroeg wat hij voor ze mocht draaien was het antwoord: Diana Krall. Niet omdat ze dat mooi vonden, maar ‘omdat het overal gedraaid werd’ en dan konden ze toch nog een beetje vergelijken. Ze hadden de moed al opgegeven dat iemand muziek zou draaien waar ze wél wat mee hadden…

  14. Anonymous Coward zegt:

    Wat mij opviel was dat op een enkele uitzondering na het geluid uit de speakers/in de ruimte wat mij betreft niet goed klonk. En dan heb ik het nog niet over plaatsing, ruimtelijkheid etc maar gewoon over het timbre. Het klonk veelal koud/hard in het middengebied gecombineerd met zompige hoge tonen. Dit is iets dat ik niet kan stroken met hoe ik real-life geluid om mij heen ervaar en ook niet met mijn ervaring hoe het in luisterruimtes van winkels kan klinken.

  15. Ha allen,

    Dank voor jullie input. Kan ik wat mee. Wij vonden het zelf een goede beurs. We hadden veel bezoekers en de stemming en setup waren goed. Met name kleinere importeurs krijgen kans om voor geringe bijdrage te laten horen waar ze mee bezig zijn. Dat is het doel. Tegelijkertijd zien wij ook dat we bij de volgende editie meer tijd en aandacht moeten besteden aan ook andere high end merken. Head-fi, computer audio en toch kijken of we de grotere merken aan ons kunnen binden. Daarnaast bredere interesse zien te kweken naar brijvoorkeur een jonger publiek om ook hen kennis te laten maken met goede audio apparatuur. Dat houdt in dat wij naast de reguliere kanalen op zoek gaan naar andere platforms om ons geluid te kunnen laten horen. Hoe dan ook hoop ik jullie volgend jaar weer te treffen. Geniet van de muziek en ga vooral ook naar een echt concert. Er is zoveel moois!

  16. Vreemd dat je er zo over denkt. Bad day waarschijnlijk ?

    We hebben meer dan voldoende het verschil tussen 432 en 440 laten horen, en je had het simpelweg kunnen vragen. De meest belabberde set van de show ? Niks van gemerkt, net het omgekeerde.

    Je kon het duidelijk zien aan de timelapse hoeveel volk er op deze show was, in vergelijking met het flauw afkooksel van de Nationale AV dagen waar ik op bepaald moment een uur op de Pioneer
    stand vertoefde en bijna geen mensen zag binnenlopen. Onvoorstelbaar.

    Casper en het team van X-FI hebben wel een massa volk tot daar gekregen, felicitaties aan het team, ze hebben goed werk geleverd.

    Hier het bewijs:

    Zaterdag http://www.youtube.com/watch?v=ojJZAIkEHaQ
    Zondag http://www.youtube.com/watch?v=3Qk_vgbBo74

    Kan uiteraard ook dat je tot die 10% behoort die A=440 Hz beter vindt. Hier is onderzoek naar gedaan met meer dan 2000 proefpersonen door Maria Renold.

    De andere 90% vond het duidelijk wel prima, enkele reacties:

    “en als klapper net voor vertrek Vitus audio met die Marten luidsprekers wow dat was voor mij de klapper!.. ”

    ” ik lees ook weer dat veel andere bezoekers juist weer wel 100% positief zijn over jullie geluid, en deze berichten zou je 5x moeten lezen! Wij hebben nergens die dag zoveel vriendelijke uitleg gekregen als bij jullie!!!!!!!!! laat je niet gek maken…”

    “Met heel veel plezier zitten luisteren en nog bedankt voor het maken van de CD”

    “Was inderdaad bij Klinktbeter. Ik ben er gewoon naar binnen gegaan en heb even genoten van Marten Design Duke 2. Wat een mooie luidspreker qua design en qua klank. ”

    “Marten Design in combi met Vitus. Die Duke 2 wat speelt die groots ”

    zelfs hifi.nl hoorde verschillen, terwijl hun redacteur Thomas Vanden Bossche het eerst afdeed als een verschil van maar 8 Hz:

    “de set met Marten speakers en roomcorrectie liet in de drukbezochte kleine ruimte wel een verschil horen”

    Het heeft uiteraard niks met dat verschil van slechts 8 Hz te maken, maar het feit dat 440 niet resoneert in je binnenoor, terwijl 432 dat wel doet.
    Hier is ook onderzoek naar gedaan door Robert Boerman middels cymatics. En je kan het heel goed horen in de 1e youtube video, daar hoor je duidelijk een resonantie in de belletjes van de soundtrack, terwijl de 440 originele versie
    dat niet doet. Daar draait het om: vroeger werden instrumenten op een andere, betere frequentie gestemd die veel prettiger in het oor lag.

    Je kon het ook zien aan de reacties als we van 432 naar 440 terugschakelden, de expressies spraken boekdelen maar dat kan je moeilijk in woorden gieten.
    En heel wat felicitaties over de goede sound bij het buitengaan.

    Dank aan de organisatie van X-FI voor de goede animo en de positieve energie op deze show t.o.v. de Vlaamse concurrent, zeker voor herhaling vatbaar.

    • Marco Bouwer zegt:

      Dag Frederic,dank voor je berichtje. Ik had zeker geen ‘bad day’ Ik heb geschreven wat ik er van vond. Met alle respect, de set waar je mee speelde was zeker niet goed gekozen. De balans was er niet en ik vond het nogal een brei van muziek.
      Maar goed, zoveel mensen zoveel smaken, zullen we maar zeggen. Dat ik niet heb kunnen horen wat 432 Hz doet, zou misschien wel een ‘bad timing’ kunnen zijn geweest. Maar ik ben wel degelijk een geruime tijd bij je binnen geweest.
      Maakt niet uit, misschien een volgende keer. Het is goed om te horen dat je toch een hoop positieve reacties hebt gehad.

      • Je kan met de muziekkeuze nooit iedereen plezieren, wat de één een schitterend album vindt, vindt de ander maar weer niks. Zo gingen er mensen bij Adele lopen, terwijl anderen dat weer goed materiaal vinden en beamen dat ze het zelf gebruiken in hun eigen democollectie.

        Wat 440 vs 432 betreft hebben we testbestanden die duidelijk het verschil laten horen. Wil je zelf vergelijken stuur ons dan een mailtje. De verschillen zijn op elke set hoorbaar, zelfs op laptop speakers is het al merkbaar ….

        Testbestanden zijn zelfde als wat onze streamer in realtime omzet vanaf de 440 versie zoals die op HDD staat, zonder dat er twee kopies op de HDD dienen bewaard worden.

        Morgen gaat de CD omzetrobot, waar ongeveer 30 bezoekers dankbar gebruik van maakten om hun eigen cd om te zetten, een maand naar een bevriende DJ die al lang wil weten wat het met zijn DJ sets gaat doen …

  17. ‘Het is niet goed of het deugd niet’. Het is mode om initiatieven af te kraken. Je ergens tegen afzetten, kan je een goed gevoel geven. Maar de vraag is, wat heb je zelf gedaan om er iets van te maken?
    Allereerst kun je als deelnemer aan de show niet iedere bezoeker tevredenstellen. Wat de één mooi vindt, is voor de ander bagger. Zitten ze beiden in de zaal, dan is er één teleurgesteld. Iemand schrijft ‘ze (deelnemers) leggen niks uit’, dan kun je toch ook vragen wat je wilt weten. Daar kom je toch voor! Sommige bezoekers zijn zo apathisch, ze lopen rond alsof ze verdwaald zijn (is waarschijnlijk ook zo).
    Als regelmatige deelnemer aan audioshows was deze ook weer geslaagd, vanuit deelnemersperspectief gezien. Ik weet dat ik niet iedereen heb kunnen overtuigen, maar dat hoeft ook niet. Veel bezoekers hebben de uitleg bij de producten gewaardeerd alsmede de vergelijkingsdemo’s.
    Aan recensenten zou ik willen zeggen, meld je in de ruimte die je bezoekt bij de betreffende deelnemer en vraag wat er nieuw of bijzonder is. Maak er een dialoog van (hoor en wederhoor) en schrijf dan een verhaal. Ik merk in ieder geval dat ik veel recensenten niet gesproken/gezien heb, maar ik had het dan ook erg druk met demo’s en uitleg aan bezoekers.
    Kortom, in plaats van afbreken, moeten we met z’n allen opbouwen. Dat is mijn visie.
    En op 8 en 9 februari 2013 is er een weer nieuwe showronde in Alkmaar (Afas stadion). Laten we eens kijken of we hier met z’n allen een ‘feestje’ kunnen maken.
    (Voor diegenen die mij niet kennen, ik ben importeur van Indiana Line, Anti-Mode en Trinnov)

    • Goed verhaal, Ronald!

    • Ik blijf het toch vreemd vinden dat de “verkopers/standhouders” een recensent die een eerlijke mening geeft eigenlijk de de schuld geven van een voor hem matige/slechte audio-show. Klinkt m.i. een beetje als de slechte leraar, die de leerlingen de schuld geeft dat hij slecht les geeft 😉 Het is toch aan de standhouders om vol inspiratie, vuur en vlam kond te doen van de geweldige apparatuur…?

      Over het 432 hz verhaal, ben ik toch erg sceptisch. In de barok bestonden er stemmingen voor de A variërend van 415hz tot 465hz. Echt wetenschappelijke studies heb ik nog niet kunnen vinden die het 432 hz verhaal ondersteunden. Ook het zomaar omzetten met b.v. Protools, of welk ander programma naar een andere frequentie is toch totaal anders dan werkelijk anders gestemde instrumenten.
      Hier staat overigens een leuke link:
      http://pbosf.blogspot.nl/2010/01/story-of-more-about-baroque-pitch.html

      Ik zou graag eens echt wetenschappelijk studies (en niet de esoterische boeken, hoe interessant wellicht ook) willen lezen waarin een en ander bestudeerd wordt. Laatst zelfs gebeld of het een bezwaar was dat de vleugel op 442 gestemd werd ivm een uitvoering van Carmina Burana, waar wij ook met dezelfde vleugel moesten optreden, maar dan met een accordeon (die niet te stemmen is door de speler). Een en ander klonk ook prima, wellicht iets helderder nog……

  18. Dag Ronald,

    Ik schrijf je deze reactie zonder dat ik je ken en het is puur gebaseerd op de tekst die je hierboven geschreven hebt.
    Binnen jouw stellingname kom je tot de conclusie dat er sprake moet zijn van 2-weg communicatie
    en dat is natuurlijk ook zo, alleen moet je jezelf afvragen waarom dit niet tot stand komt.
    Laat je genoeg ruimte in de presentatie voor vragen? Betrek je het publiek actief in je verhaal?
    Stel je zelf gerichte vragen aan het aanwezige publiek? Probeer je te achterhalen waarom je publiek bij jouw presentatie zit en wat hun interesses zijn? (wat zijn hun verwachtingen t.a.v. de beurs/jouw presentatie)
    De grootste fout die je kunt maken is een presentatie geven die je achter een bureau in elkaar gestoken hebt, waarbij je aannames hebt gedaan over wat het publiek zou willen horen.
    Als ik het heel zwart/wit stel, is een éénweg presentatie hetzelfde als TV kijken:
    Je ontvang informatie op een passieve manier. Misschien zou je eens een wat meer interactieve manier moeten proberen (als je dat al niet doet, maar dat kon ik dus niet teruglezen uit jouw verhaal)

  19. Als aanvulling op mijn reactie een verwijzing naar een stuk over dit onderwerp:
    “De KlantWaardeCyclus” op de site klanttevredenheid.nl

    • Ik ben zelf van het modernere (ambient) type en het valt me in elk geval op dat als ik aan het eind van zo’n (toch wel langere) track huiverig vraag of dit niet “te” was, er eigenlijk nooit iemand is die dat het niets vindt; eerder precies andersom. En dan maakt het niet uit of er geitenwollen sokken onder zitten en men eigenlijk op zoek was naar een klarinet (wat wij dit jaar pertinent niet draaiden). Je moet echter wel een “setje” hebben voor dat ambient want anders is het geneuzel. Anders ? in mijn oren het mooiste wat er is M9mits goed opgenomen, wat voor de laatste jaren best wel OK is).

      Maar niet in die beroerde kamer die wij hadden dit jaar. Jeemig, geen land mee te bezeilen. En als je ziet dat je kennelijk de kans loopt om het zo te treffen, dan ga ik me volgend jaar niet meer ergeren aan twee dagen achter elkaar bij g*d niet meer waten wat je moet draaien, “want het zal wel totaal niet klinken”.

      De grootste uitdaging – altijd wel – is om op voorhand te weten wat er wel en niet zal klinken in zo’n kamer. Dus mensen, we kunnen nu wel denken dat het draaien van verzoeknummers het meest objectief is voor wat er wordt geshowed, maar zo kan het gewoon niet goed uitpakken. Niet dat wat je ten gehore brengt moet zijn afgestemd op ieder’s kamer thuis, maar met wat ik zelf meemaakte – je *moet* domweg schiften om het nog een beetje te laten klinken. Voor ons ? wij hebben nota bene op vrijdagmiddag lopen meten of het mid-hoog wel aangesloten was. Zo erg.

      Waar het gaat om het publiek wat eenmaal binnenzit een volgende track van net iets ander pluimage te tonen zonder dat iedereen meteen wegloopt : Als alles klinkt zoals bedoeld loopt er bij geen enkele soort muziek iemand weg. Dan klinkt alles even mooi (of onverwachts zo je wilt) en wil iedereen nog meer meemaken. Als alles als bagger klinkt dan volstaat voor de toehoorder heel misschien z’n eigen ZZ-Top nog net, maar die is even niet aan de beurt. En zo zit je werkelijk 2 dagen met kromme tenen als “DJ”.
      In de kamer naast ons hadden ze uit pure ellende de boel maar diagonaal opgesteld, zo erg (daar). Verder kwamen we dan ook nog velen tegen die het bij ons veruit het beste vonden klinken ? Nou, daar kan ik me persoonijk NIETS bij voorstellen.

      Caspar, ik heb het je persoonlijk (maar heel kort) ook al gezegd, dit hier in Veldhoven draait te gemakkelijk uit op een mislukking. Voor wie ? nou, vooral voor diegenen die denken een leuk dagje uit te hebben. Het jaar daarop voor “ons”, en het jaar daarop ?

      Peter Stordiau (Phasure, XXHighEnd enzo + BD-Design)

  20. Ik was ook op de X-fi13 en herken wel wat je zegt. Het was iets minder sfeervol in vergelijking met andere jaren. Maar desondanks heb ik nog steeds genoten van alle aanbieders die er stonden. Daarbij vind ik het gewoon heerlijk om daar te zijn en andere mensen met dezelfde interesse voor muziek en audio te ontmoeten 😉

Laat wat van je horen

*