High End 2017: op zoek naar apparatuur met een ziel….
[nextpage title=”High End Munchen 2017″ ]
High End 2017 in München
Dick en ik gaan al drie achtereenvolgende jaren naar de High End show in München. Een heerlijke drie dagen van gezelligheid, de nieuwste audio spullen, leuke audio gadgets en s’avonds een lekker hapje eten vergezeld van een paar halve liters Augustiner Edelstoff bier. Genieten met een hoofdletter!
Ik heb dit jaar besloten om niet weer een zoveelste review te geven van de High End beurs. Daar zie je er op diverse media al genoeg van verschijnen. Maar er is wel iets wat me van het hart moet.
Weemoed naar de audio shows van weleer
Als ik op onze laatste dag van de show mijmerend over de paden van de High End show loop en kijk naar al die Lamborghini’s, Ferrari’s, Bugatti’s onder de audiomerken, bekruipt me wel een gevoel van weemoed. Weemoed naar de jaren 70 en 80. Waarin we als tiener of jong volwassene met de neus tegen de ramen ons vergaapten aan de uitgestalde audio apparatuur in de vele hifi winkels die Nederland toen nog rijk was. Uitkijkend naar de Firato die eens per jaar het uitje bij uitstek was. Er was veel audio apparatuur die betaalbaar was of in ieder geval voor te sparen was. Marantz, Harman Kardon, Sony, Luxman, Technics, Lenco, Thorens, Dual en ga zo maar even door. Ieder merk had zo zijn topmodellen of audiofiele serie. Het zijn de klassiekers van nu.
Het was in ieder geval binnen bereik van velen om zo’n fantastische set te bezitten. Tegenwoordig zijn de meeste van deze merken alleen nog maar namen die als eenheids pakketje naast elkaar bij de mediamarkt staan. Ze hebben niets meer te maken met de apparatuur uit het verleden. Al wil men je dat soms graag doen geloven.
Een echte beursaanbieding!
Maar als ik nu op de High End beurs om mij heen kijk zie ik heel veel apparatuur met prijzen waar ik niet eens van wil dromen, laat staan sparen. 65K voor één eindversterker. Hoho meneertje, dat is wel een beursaanbieding, dus sla je slag. Oh ja, het is een mono blok, daar heb je er wel twee van nodig. Luidsprekers van 50.000 tot meer dan 100.000 euro per paar. Jongens toch, waar gaat dit over?
In een lege stand staan drie pakken met dikke nekken zenuwachtig om zich heen kijkend om een potentiële klant te strikken…. In de stand staat slechts één tafel met daarop een houten kist in een exotische houtsoort, waarvan net de laatste boom in zijn soort is gekapt. Want ja, je moet je product toch in een fraai doosje verzenden. In die kist ligt een fors uitgevallen Python met aan twee kanten een stekker. Een vrouwtje en een mannetje. Bij nadere inspectie blijkt dit een 1,5 meter netkabel te zijn met een prijs van een slordige 19.500 euro. Slik.
In de volgende stand staat voor het derde jaar op rij de STROHMTANK. Jawohl….een bijna enge naam die doet denken aan een stuk oorlogstuig. Dat ‘ding’ meet bijna een kubieke meter en is voornamelijk gevuld met een batterij accu’s en vraagt een extra fundering op de plaats waar je hem wilt plaatsten. Absurd! Strohmtank kost meer dan een luxe moderne auto.
Audio waar muziek in zit
Als ik daar even bij stilsta, besef ik mij dat veel van deze apparatuur eigenlijk niets meer met muziek te maken heeft. Het is een marketing concept geworden. Een slim business model waar veel geld aan verdiend wordt. Dure kasten, gouden letters, audio componenten uitgezocht en bij elkaar gezocht op prijs en exclusiviteit en deze vaak op een relatief goedkope PCB gemonteerd. Het hele apparaat wordt op de tekentafel bedacht en een goed marketing plan wordt ingekocht. Er is geen visie anders dan geld bejag. Er zit gewoon geen ziel in het product.
Als ik dan bijvoorbeeld de Facebook groep “Toen was Hifi nog heel gewoon” volg, zie ik mensen die lekker met audio en muziek bezig zijn. Duur, goedkoop en mooie klassiekers. Het maakt niet uit. Goede audio uit vervlogen jaren. Maar wel audio waar muziek in zit. Ik heb het idee dat deze mensen precies weten waar het in de audio om gaat: van muziek en audio genieten. Dat is toch waar de audiohobby om gaat. De prijs is daarbij van ondergeschikt belang. Maar niet alles is kommer en kwel op de High End beurs. Gelukkig zijn er ook nog exposanten en importeurs die met liefde en passie hun producten ontwerpen, bouwen en laten horen..
[/nextpage]
[nextpage title=”Muziek met een ziel” ]
Falcon, Thoress, Harberth en Bespoke Audio
Gelukkig zijn er nog wel firma’s die het anders doen. Ook op de beurs staan zeker nog gepassioneerde audio bouwers en ook nog een aantal importeurs met mooie producten en liefde voor de muziek. Bij een stand van Falcon Acoustics bijvoorbeeld staan twee gepensioneerde audio veteranen die hun centen in de audio al lang niet meer hoeven te verdienen. Deze twee audio constructeurs uit Engeland hebben de schaapjes al lang op het droge. Maar wat deze mensen drijft is de passie voor muziek en zoals ze zelf zeggen: we willen een luidsprekerlijn ontwikkelen die weer value for money is. René van Es was zeer onder de indruk van de LS3/5a van deze luidspreker firma. Zijn verhaal kun je hier nog eens nalezen.
Bij de Nederlandse importeur AudioTweaks staat een mooie set met Harberth luidsprekers op een aangenaam luisterniveau niveau te spelen. Zeer muzikaal en gebalanceerd. Misschien kwam het ook door de heerlijke airco die een verademing was in vergelijking tot de warme beurshal, maar hier kan ik uren zitten luisteren
Kijk naar een firma als Bespoke Audio. Twee gedreven mensen die met de hand een fantastische voorversterker bouwen. Elke trafo wordt met de hand gewikkeld met ragfijn koperdraad. Op één trafo zit 2,5 km. ragfijn koperdraad! Als je weet dat de bouw van één voorversterker ruim drie weken in beslag neemt, dan snap je dat de prijs ook wat hoger mag zijn. Het is plezier en de muziek wat deze mensen drijft. Het maakt mij dan niet zo heel veel uit dat deze producten in een hogere prijsklasse vallen. Het belangrijkste is dat ze met een bepaalde passie en filosofie zijn ontworpen. Ze zijn bezield….. en dat is precies waarom een audio product zijn muzikale waarde krijgt.
Reinhard Thöress is een audio bouwer die ik ook al een tijdje volg. Hij is aanwezig op elke belangrijke beurs. Altijd gesettled in een kleine ruimte met een volledige analoge set.
Spelend op een normaal volume. (straks daarover wat meer). Thöress bouwt audio apparatuur op de ‘old school’ manier. Zoals het in de jaren 50, 60 in de pro-audio werd gedaan. Hard wired, point to point en componenten die geselecteerd zijn op kwaliteit en duurzaamheid en uiteindelijk getweaked op klank. Het is wel audio die bijna voor de eeuwigheid is gemaakt. Zou je ooit zo’n set aanschaffen, dan ben je voor de rest van je leven klaar. Onze Audio Creative apparatuur en zelfbouw kits zijn op dezelfde wijze ontworpen en gebouwd. Het is onze doelstelling om die kwaliteit en muzikaliteit uit de gouden jaren van de (pro) audio in onze eigen producten te implementeren.
Imponeren door luid spelen
Dit is overigens een ander punt, waar wij ons mateloos aan hebben geërgerd op de show. Ik zal daar nu niet zo heel veel over uitweiden, maar in de meeste ruimtes werd de 90 dB ruimschoots overschreden. Zelfs bij de peperdure Audio Note Kondo set werd belachelijk luid gespeeld. Daar moest de volumeregeling tijdens de muziek plotseling naar beneden omdat de versterkers over hun nek gingen…..Mr. Hiroyasu Kondo zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit hoorde.
Een eerlijk advies
Blijf in de wereld van de High End audio met beide benen op de grond staan en laat je niet gek maken door mooie marketing verhalen, bling bling, of exclusieve designs. Lees de commerciële audiobladen met de nodige kritische blik. Er zijn nog maar weinig reviews ‘ongekleurd’ en gemeten aan audio apparatuur, om de bevindingen te onderbouwen, wordt er al nauwelijks meer. Ik zie genoeg ‘audiofielen’ die volledig doorslaan. Altijd weer die onrust omdat er iets beters op de markt en dat ze iets missen. Nee, geniet van je apparatuur en vooral van muziek. Of dit nu met een tweedehands audio set, een mooie eigenbouw set is of een nieuwe met zorg gekozen audioset. De muziekbeleving is het allerbelangrijkste en dat is volgens mij volledig onafhankelijk van het prijskaartje.
Zo! Ik zet weer lekker een plaatje op (misschien wel Diana Krall en zeker een fijne Dire Straits), neem een glaasje rode wijn en rook een virtueel sigaartje voordat de gordijntjes dicht gaan 😉
Marco
[/nextpage]
Beste Marco.
Je spreekt mij en veel andere audiofiele muziekliefhebbers uit het hart. Moderne High End gaat helaas nergens meer over, behalve veel poen op tafel leggen voor producten die meestal de gevraagde prijs klankmatig niet waarmaken. Volledig overprijsde rommel voor russchische oligarchen en asiatische miljonairs. Met goede muziekweergave heeft het al lang niks meer te maken, enkel nog met marketing.
Jammer dat ook veel audio recensenten het spel meespelen en zich dan verbaasd afvragen waarom de jeugd niks meer met audio te maken wil hebben. Op die manier graaft de moderne High End branche haar eigen graf en dat is misschien ook maar beter zo. Websites als audio-creative, die wel nog oog hebben voor betaalbare kwaliteitsweergave, worden helaas steeds zeldzamer.
Zelf heb ik de moderne high end audio al jaren geleden de rug toegekeerd omdat de exorbitante prijsexplosie in deze branche simpelweg niet meer te rechtvaardigen is. Ik ben en blijf uitermate tevreden met mijn vintage audio apparatuur die gedeeltelijk van voor de tweede wereldoorlog (Western Electric) stamt. Hiermee krijg ik elke dag een muziekbeleving waar de meeste moderne hifi apparatuur niet mee kan concurreren. Het gespaarde geld besteed ik liever in de aankoop van langspeelplaten.
Ga verder met het goede werk en wijs de mensen erop dat audio ook vandaag de dag een prachtige en vooral betaalbare hobby kan zijn.
Marco,
Interessant.
Volledig mee eens. Men is een beetje zot aan het worden …… idiotie of het doel uit zicht geraakt. Gaat uiteindelijk om de muziek. Die moet raken.
John
Hallo Marco,
Bedankt voor deze beschouwing. Heel herkenbaar voor mij, maanden sparen voor een versterker of cassettedeck en vervolgens jarenlang genieten van de muziek. Muziek is emotie en dat is niet te vangen met bijvoorbeeld een hele dure signaal kabel.
Hoi Marco,
Ik ben het hier zo enorm mee eens. De muzikaliteit zit niet per sé in de prijs. Alhoewel echte kwaliteit niet voor niks gemaakt kan worden. Voor mijn vader kocht ik drie jaar geleden een setje KEF Reference 101 met QUAD 33/303 en sloot hier een Sonos op aan met een paar dropveters als interlink en de meest simpele koperen speakerkabels. Nog elke week luister ik met hem en verbaas me over de enorme muzikaliteit en kwaliteit van een setje dat voor nog geen 700 euro op marktplaats is gekocht. Misschien niet allemaal optimaal bekabeld en zo, maar het speelt menige nieuwe, kille en dure set compleet weg.
Groeten,
Frank
Hallo Marco,
Goed verhaal! Ik heb gehoord dat veel grote merken in het bezit zijn gekomen (geheel of gedeeltelijk) van investeringsmaatschappijen en die hebben maar één doel. Als de importeur en de dealer dan ook nog hun marge er opleggen dan worden het wel hele hoge bedragen.
Groeten,
Dennis
DSP Room correctie zoals Dirac en in Roon, samen met mijn luidsprekers, zijn voor mij de grootste geluidsverbetering geweest. Ik doe helemaal niet mee aan dit High-End gedoe. Mijn ouwe Thorens, die Marco helemaal op orde heeft gebracht, mijn Bluesound Node 2, mijn Quadral Platinum M5 speakers en mijn Primare/Lehmann versterkers samen met Roon en Dirac/MiniDSP geven me alles wat ik me kan wensen. Bovendien alles tweedehands gekocht, uitgezonderd de Node 2, alles samen nog geen €4000.
Mee eens, maar dat is in elke sector toch zo!? Auto’s van 3 ton (0 tot 100 in 2,716 sec.), muziekinstrumenten (handgebouwde jazzgitaar vanaf 15 mille, wachttijd 1,5 jaar), jachten, racefietsen etc. etc. Kortom, een doordraaiende wereld waaraan je je, om geestelijk gezond te blijven, beter kunt onttrekken. Uiteindelijk zal de wal toch het schip keren, kan niet anders… http://www.kenparkerarchtops.com/index.html
Beste Marco,
Ik ben het hier absoluut niet mee eens!!!
Johan
Dat mag Johan, niks op tegen…
Maar ik wel.
Natuurlijk, koken kost geld, en in de goeie oude dagen kostte een Thorens TD-124 ook een meer dan aardige som! En dat er plaats moet zijn voor met de hand en met liefde vervaardigde superproducten, is voor mij helemaal geen probleem.Maar van veel (marketing)producten mis ik tegenwoordig gewoonweg de zin.
Er is een niche gecreëerd die enkel draait om geld en aanzien. Bladen als Stereophile en Hifi+ goochelen met duizelingwekkende sommen alsof het maar normaal is, alsof dat de norm is geworden. Laat die bel maar barsten! (In Amerika is dat trouwens al enigszins bezig).
Die TD-124 of die Garrard 301 kostten inderdaad een vermogen vroeger, maar die waren gegroeid vanuit de toenmalige professionele norm. Die hadden een zin. En ze hebben hun status over de jaren heen ook bewezen. Van heel wat hedendaagse producten geloof ik dat echt niet…
Ieder zijn eigen mening, natuurlijk.
Beste Marco,
En anders vervaardigen we het gewoon zelf.