Bezoek aan de Opendeurdagen van iEar in Oisterwijk
  • Home  / 
  • Nieuws
  •  /  Bezoek aan de Opendeurdagen van iEar in Oisterwijk

Bezoek aan de Opendeurdagen van iEar in Oisterwijk

Naim en Well Tempered

Bij Naim hadden ze ook aan de sfeer in de ruimte gedacht. Je kreeg hier het gevoel je in een echte luisterruimte te begeven. Met eigen elektronica en speakers en een Well Tempered Lab Versalex draaitafel. Gezien de complexiteit van de naam van de draaitafel zal er ook een redelijk complex prijskaartje aan hangen. Maar toch: Ook hier klonk de muziek geweldig.

Bij een behoorlijke SPL klonk de akoestische gitaar zuiver, zonder vervorming op alle geluidsniveaus, en heel gedetailleerd. Kijkend naar de speakers had je ook niet het flauwste idee dat al dat moois door dit stel werd gereproduceerd.

Belangstelling genoeg

In de gang op weg naar de Naim ruimte stond, geheel achteloos, een Mu-So te spelen. Een kennis van me heeft die speler een maandje geleden in een opwelling gekocht. “Moet je horen Theo, gisteren gekocht, heel onbekend merk; Na-im (zo sprak hij het uit) maar klinkt helemaal te gek.” Ik moest hem gelijk geven, het klinkt, gezien de afmetingen, helemaal te gek. Kijk, dat is reclame, dat is goed bezig zijn, dat is nieuwe klanten werven. Petje af voor Naim.

Vinyl

Kleine bekentenis. Ik heb meer dan 25 jaar niets met vinyl gedaan. Drie weken geleden ben ik die wereld weer eens ingedoken en heb een draaitafel aangeschaft. Ik ben dus eigenlijk een groentje wanneer het op vinyl aankomt.

Pro-ject pro-ject

De firma Pro-ject had in de gang een leuke stand met alle modellen netjes op een rij. Met mijn gebrek aan basale kennis van de modernere merken draaitafels vroeg ik geheel onbevangen: “Meneer, kunt u mij zeggen welke modellen half en welke modellen vol automatische zijn”? De, overigens heel aardige, verkoper liet een vrij ongelovige stilte vallen en keek mij geringschattend aan. Met een glimlach: “Geen, wij doen alles me de hand”. Ik, ontstelt: “Dus, aan het einde van de rit, blijft de naald op het vinyl liggen?”. “Nee, die moet u er direct van afhalen”.

Ik stond heel even perplex. Nu is alle vooruitgang niet perse een verbetering, maar een naald in een element van enkele honderden euro’s, helemaal bij MC-elementen, op het vinyl te laten liggen, met grote kans op doorschieten, door de versnelling die de toonarm krijgt middels het einde van de niet altijd concentrische groef, tot op het etiket van de LP, vind ik niet meer van deze tijd. Het argument dat dit soort mechanismen de geluidskwaliteit beïnvloed vind ik onzin, want het mechanisme treedt inwerking wanneer de muziek is afgelopen!!!? (zoals hij zelf verteld: Theo heeft een kwart eeuw onder een steen geleefd wat platenspelers betreft – redacteur…:-)

Wel had Pro-ject al hun phonoversterkers netjes uitgestald. Heel gecharmeerd was ik van de MM/MC phonoversterker met de mogelijkheid ingangsgevoeligheid of de gain in te stellen bij MM of MC elementen. Prettige bijkomstigheid: Allemaal erg vriendelijk geprijsd.

Transrotor

mooiENcomplexOok heel slim de ruimte sfeervol ingericht en prachtige muziek. Voor mij veel te complexe draaitafels, met een welhaast neurotisch, omslachtige constructie. Wanneer ik die constructies zie denk ik: zo moét het altijd wel ergens misgaan!

TransRotor

NAD

Jaren heb ik met plezier gebruik gemaakt van een NAD versterker. Mooi, evenwichtig, vaak niet al te nauwkeurig geluid. Ik denk dat de meeste mensen dit als warm omschrijven. Het heeft de neiging de lage frequenties iets te zwaar aan te zetten waardoor het geluid een beetje vervuild wordt in het midden waardoor ook het hoog tekort gaat schieten. Goed, heb een zwak voor het merk gekregen…

Previous1234Next

About the author

Theo Foekens

  • SanderT schreef:

    Hallo Theo, enorm bedankt voor jouw uitgebreide en enthousiaste verslag. Het was voor mij toch te ver weg en daarom is het toch mooi een impressie te krijgen.

    Ik moest erg lachen om je verbazing dat de huidige platenspelers geen automatische afslag hebben. Verdraaid je hebt gelijk! Audiofielen zijn ook masochisten blijkbaar. Ook je kritiek over verkeerde match speaker en amp waardeer ik, dat vind ik ook het mooie aan de Audio Creative site. Niets wordt verhuld.

  • Roel schreef:

    Lekker late reactie (kende deze site nog niet ;p)

    Was er ook, weet niet meer welke dag. Bij B&W heb ik beetje het idee dat het de Apple van het wereldje is, een sterke merknaam met bijbehorende populariteit. Kregen ook kaartjes voor een luistersessie, maar ivm tijdstip niet gegaan.

    Vond die Focals gewoon niet klinken, zeker niet voor het geld/formaat van die dingen. (ben nog niet zo in de lucht/stereobeeld/uit speaker komen termen).

    Misschien een beetje arrogantie van de grotere namen/importeurs? Had bij sommige kleinere ruimtes het idee dat er gewoon wat vriendelijker en met meer aandacht met je werd omgegaan, vaak ook meer materialen die wel goed betaalbaar zijn, zonder ingebouwde prijs-lucht?

    Heb de Muon’s helaas niet horen spelen. Wel een vertegenwoordiger van KEF die besefte dat die niet een standaard speaker is en dat lagere modellen ook mooi zijn… en blij was dat ze een setje verkocht hadden :p Wat een lelijke dingen ook 🙂
    De Blade vind ik dan wel weer tof. Stond een deur verder te spelen (de 2 dan) met volgens mij een heel verhaal over transporteren van bitjes en bytejes erbij.

    Helemaal achteraan volgens mij nog Dynaudio gehoord, kleine goed betaalbare speakertjes, maar wel klinken.

    Volgens mij levert het meer klanten op om ook je betaalbaardere spullen te laten horen dan alleen je highend modellen, zeker als die niet goed uit de verf komen, dan doet het zelfs afbreuk aan heel je merk.


  • >