Nieuws

AperturA Haute-parleur de France luisterimpressie

Verhuizen de andere set

Apertura winkelbezoek (2)Wij verhuizen collectief naar de tweede luisterruimte van de winkel waar mijn muziek inmiddels op een Aurender N10 streamer/speler staat, die digitaal is verbonden met een Gryphon Kalliope DAC, Athena voorversterker en Antileon Evo Stereo eindversterker, die laatste in “Reduced Class A” geschakeld gezien de warme dag. Een set van The Gryphon die samen meer dan €70.000 moet kosten. De luidsprekers zijn hieraan de AperturA Adamante verbonden met kabels van het Franse merk JmD Audio Cables, waarvandaan ook de digitale kabel komt, de netsnoeren en het verdeelblok. De elektronica staat op een Apollo Audio rek, eveneens Frans fabricaat dat niets te maken heeft met de Engelse merk Apollo. Het rek heeft centimeters dikke planken en de poten zijn uit massief staal gedraaid met een diameter van pakweg 8cm. De apparatuur staat verder op kegels van Apollo.

Apertura Adamante MappleDraaien we op deze set de “Song For Ruth”, dan toont het systeem veel meer kracht, de ruimte wordt beter gevuld, de luidspreker met de dubbele woofer en grotere kast gaat veel dieper in de lage tonen en de toch al rijke details van bekkens nemen nog eens fors toe. Omdat de totale dynamiek veel ruimer is komt het slagwerk echt tot zijn recht. We spelen in de juiste volgorde, eerst het kleine systeem en nu door naar groot. Andersom zou het goede kleine systeem zijn tegengevallen, terwijl het nu op waarde te schatten is als we de totaalprijzen van de systemen vergelijken. Maar zelfs een kostbaar systeem kan teveel laten horen, neem nu eens Max Richter, met de Adamate staat de achtergrond wel naar verder naar achter en worden de solisten gedragen door het diepe laag van het orkest achter hen, helaas zit er wel een randje scherpte her en der dat ik er graag vanaf zou willen tunen.

Katie, een paddestoel en…

katie Melua Live at the O2 ArenaKatie Melua zingt haar “Kviteli Potlebi” live in de O2 Arena waarbij de ambiance van de zaal is goed hoorbaar aanwezig is. De mij bekende podium geluiden zijn er weer net als de kleine opname fouten en microfoon ploppen. Het kippenvel ontbreekt nog op de armen, bedenk echter dat ik voor een vreemd systeem zit, in een vreemde ruimte en voor mij alle referenties ontbreken. Uiteraard heeft de stem van Katie volgens goed Frans gebruik weer de hoofdrol. Net als bij Stacey Kent toen zijn haar “This Happy Madness” zong op de Armonia luidspreker. Katie’s stem heeft de juiste afmeting, wordt geen moment onecht en te groot, terwijl de band de ruimte achter haar volledig weet te vullen. Piano heeft een ruime klank en staat als een groot, daadwerkelijk groot instrument in de ruimte. Infected MushroomsElektronische klanken van Infected Mushroom met “Avratz”. Hier lopen de lage tonen heel erg ver door en staat de muziek heel erg breed in de ruimte. Het laag is niet alleen prachtig diep, het is vooral ook doortekend en op de juiste maat, zodanig dat de prijs van de speaker geheel in relatie is tot de kwaliteit. Tot in elke uithoek van de ruimte reikt en staat de muziek, een volledig stereobeeld, kracht en dynamiek, het is er allemaal. Een nog fraaier bewijs van pure finesse vormt Laurie Anderson met “Same Time Tomorrow”, haar stem hangt als een pulserende bol schuin boven mij, een excellent resultaat waar AperturA trots op kan zijn.

Frankie

Jammer dat ik Frank Sinatra’s “Close To You” niet in volledige MQA kwaliteit uit de Aurender kan halen, toch heeft de weergave alle warmte, diepgang en finesse die nodig is voor het unieke stemgeluid van Sinatra. Frank Sinatra - Close to YouDe opname mag dan oud zijn, misschien juist daarom zo interessant om te draaien. Voor ons lijkt de echte Frank tot leven te komen. Daarachteraan volgt “Lovesong” van Adele. Krijgt haar stem mij in de tranen? Wel heel, heel dichtbij dat punt. Adele gebruikt het publiek en de ruimte van de Royal Albert Hall, zij is er groots en toch blijft het concert op dit systeem intiem. De stem van Adele is heel goed weer te geven op de combinatie Aurender/The Gryphon/AperturA, het rauwe zit er in, haar emotie, plus haar accent van de platte Londenaar. Het publiek draagt haar op handen en laat dat keer op keer merken, soms door gefluit, verder door muisstil te zijn. Het live gevoel dat bereikbaar is met de geripte Blu-ray FLAC files neemt je mee naar de zaal, maakt dat je aanwezig bent. Juist het minder gepolijste van de set spreekt mij aan met deze Adele “Lovesong”, het voert je mee op haar muziek. En ja hoor, tegen het einde van de track prikken de tranen achter de ogen. Een mooier slot als “Spiegel Im Spiegel” van Arvo Pärt is er niet voor deze ochtend muziek luisteren. Muziek die de eenzaamheid brengt van het Finse land, door de klagende cello en de hoge pianonoten die ijl in de lucht hangen. Hele kleine subtiele details van de cello blijven constant hoorbaar. De weergave is adembenemend op dit grootse systeem dat tot nu toe alle muzieksoorten zonder een krimp te geven verwerkt.

Lunchtijd

Hoe fijn luisteren ook is, een Fransman hou je niet van de lunch en dus gaat de winkeldeur om 12 uur op slot. In een lokaal restaurant praten Nicolas Bastie, Olivier Imbert, mijn vrouw en ondergetekende na over de beide systemen, de muziek, de audiohandel in Frankrijk, over mooie merken en natuurlijk over wijn en eten. De herinneringen aan vanmorgen nemen wij mee op de rit terug naar het vakantieverblijf.

Volgende week gaan we op bezoek bij de fabriek in de buurt van Nantes om verder te praten over het merk AperturA, kennis te maken met de mensen achter het bedrijf, hun filosofie te leren kennen en om te zien hoe de luidsprekers tot stand komen. Word vervolgd dus…

Arpertura Adamante Mapple

René en Jacqueline van Es

Haute Fidélité – Saumur

2 bis, rue du Pont Fouchard

49400 Saumur

Tel: +33 241517458

Web: hautefidelite-saumur.com

Mail: info@hautefidelite-saumur.com

π Music

PA de l’Oseraye

2 avenue du coeur de l’ouest

44390 Puceul

Tel: +33 983230415

Web: www.pi-music.fr

Mail: contact@pi-music.fr

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.