AperturA Haute-parleur de France luisterimpressie

Eigenlijk gekkenwerk om tijdens onze vakantie een luisterafspraak te boeken bij een winkel, gevolgd door een fabrieksbezoek, maar het audiobloed kruipt (bij mij) waar het niet gaan kan. In Saumur, gelegen tussen Tours en Angers, heeft Nicolas Bastie zijn winkel “Haute Fidélité” speciaal voor ons gereserveerd. Voor de gelegenheid is ook de Franse vertegenwoordiger van AperturA luidsprekers aanwezig, want dat is het merk waar het vandaag allemaal om draait. Apertura winkelbezoek

2700 luidsprekerfabrikanten!

Van Olivier Imbert horen wij dat er 2700 bedrijven in Frankrijk staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als fabrikant van luidsprekers. Als je van stad naar stad rijdt heb je na elke 50 kilometer weer een ander merk te pakken. Van die 2700 merken zijn er maar weinig die een behoorlijke omvang hebben, waaronder Focal, Triangle, Athom, Cabasse, Davis, JMR, P.E. Leon en naar later blijkt het toch kleine maar bekende AperturA.

AperturA

Apertura winkelbezoek (7) AperturA is het oorspronkelijke bedrijf van Christian Yvon en bestaat al ruim 20 jaar. Het merk kwam ik tegen in München waar hun nieuwste model speelde, de Kalya monitor. De weergave kwaliteit was zo verrassend hoog dat ik graag een vakantiedag opofferde om naar een paar AperturA modellen te gaan luisteren. Bij Haute Fidélité in Saumur stonden twee modellen voor mijn vrouw en mij klaar. De Armonia en de Adamante. Kenmerkend voor AperturA is het gebruik van een bandtweeter in alle modellen, behalve in het instapmodel de Ariana Mk II die een ringdome heeft.

Armonia

Apertura ArmoniaWhiteDe Armonia is een basreflex tweeweg systeem met een 6,5 inch woofer en een 3 inch bandtweeter. De tweeter is schuin boven de woofer geplaatst en om te zorgen dat het afstraalgedrag toch gelijk is aan een luidspreker met een centraal geplaatste tweeter plakt AperturA een stukje dempingsmateriaal naast de tweeter, ook een heel kenmerkend detail van het merk. De kast meet 216 x 271 x 1030mm en heeft een typische vorm. De zijwanden zijn naar buiten gebogen en als de achterzijde van de kast parallel aan de muur staat, dan is de baffle schuin naar de luisteraar gericht. Technische gegevens zijn een frequentiebereik van 37-30.000Hz binnen +/- 3dB, een rendement van 88dB, nominale impedantie 8Ω en de cross-over zit op 3kHz. De Armonia weegt ruim 25 kilo, wat duidt op een stevige kast die inwendig is versterkt. De Armonia staat op een metalen frame met spikes om hem te stabiliseren, het afvoeren van ongewenste resonanties gaat via een grote spike midden onder de kast. De prijs is €3560 per paar in de eenvoudigste vorm, hoogglans gelakt en eventueel gefineerd gaat de prijs naar €3860 per paar.

 

Apertura Adamante Cherry

Adamante

Het tweede model dat wij gaan beluisteren is de Adamante van €14.900 per paar die alleen in hoogglans gelakt/gefineerd leverbaar is. De Adamante heeft het nodige gemeen met de Armonia zoals de vorm en het onderstel. De kast is echter groter, 220 x 353 x 1150mm, en vooral zwaarder met zijn 52 kilo. Op de baffle zijn twee 6,5 inch woofers met koperkleurige fasekegels gemonteerd, onder en boven de 5 inch ribbon tweeter. Daarmee is de laagweergave doorgetrokken tot 32Hz, is de impedantie gehalveerd tot 4 Ω en het rendement toegenomen tot 91dB. Er staat met de Adamante een stuk meer luidspreker, wel veel duurder en bovendien lastiger voor de versterker. Maar daar weten ze bij Haute Fidélité wel raad mee. Binnen de AperturA reeks is er nog het topmodel Enigma en tussen de Armonia en de Adamante zitten nog de Edena, de Onira en de eerder genoemde Kalya (de enige monitor). Voor de liefhebber levert AperturA hun Kami luidsprekerkabels met zilver beklede koperdraden in een PTFE isolatie, in vaste lengtes te bestellen en af fabriek voorzien van banaanstekkers.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

>