Recensie Out of my hands van Morten Harket

image

Zorgt Morten Harket voor een Aha erlebnis?

Morten Harket was de zanger van Aha. Dit is niet meer het geval sinds deze Noorse band in 2010 besloot te stoppen. Zij waren in 1985 plotsklaps beroemd geworden met de single Take on me, waarvan de clip met de animatie misschien nog wel het meest tot de verbeelding sprak. We spreken nu over de periode waar bands als Duran Duran, Simple Minds en Spandau Ballet het poptoneel begonnen te beheersen. Aha werd vanaf het begin weggezet als lichte popmuziek voor tieners, vooral van het vrouwelijke geslacht. Dit heeft de groep zeer lang parten gespeeld, misschien zelfs hun gehele carrière. In mijn ogen is dat geheel onterecht, omdat met elke CD de groep groeide in haar reportoire. Afgezien van de laatste studio CD, waar vooral lichte pop songs ten hore worden gebracht, heeft Aha zeker de laatste jaren bewezen een meer dan volwassen band te zijn, die een CD vol kon spelen met pakkende songs. Minor earth, major sky uit 2000 beschouw ik nog steeds als hoogtepunt.

Perfectie in elk detail

Ook live was deze band een verademing om te mogen aanschouwen. Ik heb hen zelf een keer live mogen bewonderen in Enschede en daarbij viel het op, hoe zorgvuldig Aha ook het geluid in de zaal op het juiste niveau hield. Ik herinner mij nog dat Harket zich persoonlijk met de geluidsman, die aan de zijkant van het podium was opgesteld, onderhield, omdat het geluid hem niet naar zijn zin was. Elke toon moest goed zijn en hij was geenszins van plan om zich vocaal boven het geluid uit te worstelen. Dit tekent het perfectionisme van Aha, waar oog voor elk detail belangrijk was.

Maar Aha is niet meer en nu, bijna twee jaar na dato komt Morten Harket met een nieuwe CD, getiteld Out of my hands. Dit is zijn derde Engelstalige soloplaat en hij heeft zich laten helpen door o.a. de Pet Shop Boys en Espen Lind. Waar hoop je dan als luisteraar op? Iets vernieuwends of stiekem toch dat Aha stilletjes een echo achterlaat. Dit laatste zou zeer goed kunnen, omdat de stem van Harket een belangrijk aandeel had in het Aha geluid. De nieuwe plaat is zeker geen Aha plaat geworden.

Licht verteerbaar

Als je de CD voor de eerste keer opzet, dan zou je kunnen vaststellen dat Harket meer zin in de laatste plaat van Aha had dan de andere leden, want het heeft allemaal een hoog pop gehalte.

De CD bevat slechts 10 songs, waarvan er slecht twee langer duren dan 4 minuten. De plaat begint met de single Scared of Heights, waarmee de toon is gezet. Het wordt een plaat die niet zwaar op de maag zal liggen.

Middels Keep the sun away, Lightning en I’m the one heb je af en toe het gevoel dat Harket een paar keer getafeld heeft met Gary Barlow van Take That. Het is allemaal erg lichtvoetig en eigenlijk gezegd, makkelijk vergeetbaar. Het klinkt allemaal geweldig en de verzorging van de arrangementen is ook geweldig, maar de composities zijn zo zorgeloos.

Quiet is in mijn ogen het eerste echte hoogtepunt van deze plaat. In ballads klinkt de stem van Harket mooi vol en is er meer plaats voor emotie. Dit laat hij ook nog eens horen op Listening, nadat we Burn money burn en When I reached the moon even laten voor wat het is.

Nadat we Just believe it hebben doorgeworsteld, heeft Harket toch nog een hoogtepunt voor ons in petto, Out of my hands, tevens afsluiter van deze plaat. Dit is wederom een ballad.

Lichtvoetig

Het kan met mijn leeftijd te maken hebben dat ik meer oor heb voor ballads en ik ben er van overtuigd dat mijn dochters de andere songs beter zullen vinden. Dat is misschien ook precies waar het met deze plaat wringt. Het is allemaal wat lichtvoetig en je mist de arrangementen van Magne Furuholmen en Pal Waaktar-Savoy. De plaat is zeker niet slecht en ik zal hem zeker nog een aantal keren opzetten, al was het maar, omdat de opnamekwaliteit geweldig is.

Mijn diepste wens is, dat op de volgende plaat Harket zich zal laten begeleiden door een orkest, omdat de man nog steeds een geweldige stem heeft. Mijn voorspelling is dat deze plaat het in Duitsland goed zal doen en in Nederland wat minder, daarvoor is het allemaal te lichtvoetig.

Website Morten Harket
Website Aha (of A-ha)

Over Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is in het dagelijkse leven IT-specialist. Hij is liefhebber van melodieuze muziek waar gevoel in zit. Het liefst geniet hij eindeloos van de klanken uit zijn Triodedick versterker en zijn 25 jaar oude transmission lines.