De 3 van… The Bee Gees
Robin’s eerste solo
‘Robin’s Reign’ is in de loop van de tijd uitgegroeid naar een cult object. De vinylversie is al sinds de jaren zeventig ‘out of print’. Ik heb later een mint vinyl exemplaar kunnen bemachtigen, een cd versie scoren is andere koek. Het album is slechts heel korte tijd op cd verkrijgbaar geweest, op het ‘Spectrum’ label, een sub-label van Polydor, en nog alleen in Duitsland ook. Waarom het zo snel weer van de markt is gehaald?…
Er gaat wel een tijdje een Italiaanse cd bootleg rond, overduidelijk van vinyl getrokken en het lijkt me niet met een al te beste platenspeler gedaan. Bij gebrek aan beter leuk natuurlijk, met name door de bonustracks: oude BBC opnames van Robin uit 1970. Matig van geluidskwaliteit maar wat was de man goed bij stem! Inmiddels heb ik mijn hand kunnen leggen op een originele cd, wat toch andere koek is (lees: geluidskwaliteit).
Robin heeft later meer solo albums gemaakt, maar die vallen nog zuinig gezegd niet altijd mee. ‘Robin’s Reign’ balt echter alle creativiteit, energie en woede samen in een verzameling songs die hier en daar wat meer afwerking hadden mogen krijgen, maar een heerlijk dramatisch, intens en sfeervol album opleverde.
2 jaar later…
Wonder boven wonder steken Barry, Robin en Maurice de koppen zestien maanden na het scheiden van de wegen weer bij elkaar. Het drietal schrijft meteen weer een tweetal top 10 hits, ‘Lonely Days’ en ‘How Can You Mend a Broken Heart’. De daarop volgende albums, ‘het comeback album ‘2 Years On’ en ‘Trafalgar’ zijn ook succesvol, maar na nog een singletje, het bekende veel gecoverde ‘Run to Me’ was het ineens gedaan met de belangstelling, bam, afgrond, au!….
Het is dan inmiddels 1971. Barry vertelde in de documentaire dat ze ook werkelijk dachten dat het succes definitief voorbij was en dat ze het maar moesten aanvaarden dat de Bee Gees over waren. Platenmaatschappijen gooien in de regel de oude artiesten uit een voorbij decennium overboord voor nieuwe sterren.
Maar de mannen Gibb blijven toch stug doormodderen, met aardige maar voor hun doen mediocre albums. ‘It was OK, not great’,vertelde Maurice, de helaas veel te vroeg in 2004 overleden helft van de tweeling, ‘we hebben een album zelfs ‘For Whom It May Concern’ getiteld, ‘voor wie het nog wat kan schelen’…En het is zeker geen onverdienstelijk album!Hierna wordt ‘Life in a Tin Can gemaakt. De klad komt er nu goed in. Na een sterk ‘Saw a New Morning’ zakt de boel aardig in. Op een paar leuke songs na eigenlijk maar middelmatige muziek, zeker naar de maatstaven van Bee Gees. Het moet veel beter kunnen….
Afgewezen!
Ai, een volgend album wordt zelfs afgekeurd door de platenbaasjes. ‘A kick in the Head is Worth an Eight in the Pants’. De Gibbs hadden er nu blijkbaar helemaal goed de smoor in, als je met zo’n titel komt. Zal ook niet meegewerkt hebben. Kick is tot op vandaag een gezocht cultobject.
De songs, waarvan later nog enkele op achterkantjes van singles zouden verschijnen laten immers best leuke dingen horen. Misschien nog wel beter dan het songmateriaal op voorganger ‘Life in a Tin Can’. Het is in ieder geval bij lange na niet zo slecht dan men ons doen wil geloven.
Helaas moet ik nu het met een niet zo best klinkende bootleg doen (gemaakt in Maleisië (!)). Van mij mogen ze het album alsnog uitbrengen. Als het met ‘Smile’ van de Beach Boys na 40 jaar kan, zou dit toch geen probleem mogen zijn?
De Gibbs worden vervolgens gekoppeld aan Arif Mardin, een Amerikaan die dan al de nodige grote artiesten met veel succes heeft geproduceerd. Het gaat nog niet echt van een leien dakje, maar het resultaat dat ‘Mr. Naturel’ laat horen mag er zijn. Waar het aan ontbreekt is een leidende hitsingle van het album, die via de broodnodige airplay op de radio de broers weer in de spotlights kan zetten. Met het Mr. Natural album zelf is weinig mis.
De R&B en discojaren
Het advies van Eric Clapton om naar Miami te gaan voor een volgende plaat zal voor een radicale omslag zorgen. De broers vinden samen met Arif Mardin de Bee Gees opnieuw uit resulterend in het fraaie ‘Main Course’. Een mengeling van R&B en de klassieke Bee Gees sound. De hitsingles zijn ook weer terug, de radio pikt de Bee Gees sound weer op en bingo… alsof ze nooit weg geweest zijn…
Op ‘Children of the World’ worden de registers nog verder open getrokken. ‘You Should Be Dancing’ trekt de Bee Gees richting de top van de discorage. Niet mijn allerfavorietste album, maar ook nu nog prima luisterbaar.
Twee jaar later wordt het collectief naar werkelijk extreme hoogtes gekatapulteerd, dank zij de excessieve invloed van de film ‘Saturday Night Fever’ en zijn de Bee Gees ineens dé groep van de tweede helft van de seventies. De jaren dat Disco geen vies woord is en schijnbaar iedere artiest, tot aan de Stones toe, met disco stampers komen. ‘Saturday Night Fever’ trekt de jongeren de bioscopen in om de avonturen van dansende verfmenger (!) John Travolta met ogen op steeltjes te volgen. De dubbel LP met de soundtrack is niet aan te slepen en verkoopt vele miljoenen exemplaren. De film is geen musical, dat wordt er later pas van gemaakt.
Op het album ‘Spirits Having Flown’, uit 1979, is het Bee Gees falsetto geluid tot in de puntjes aangescherpt. Ze gaan hiermee zelfs een beetje over te top. Iets beter gedoseerd zou het van SHF een absolute popklassieker hebben kunnen maken. De kwaliteit van de songs en de productie staan echter buiten kijf.
Dit verhaal heb ik met plezier gelezen. Ik moet zeggen dat ik zelf het album 2 years on ook niet te versmaden vind. Juist omdat dit het album is waar Robin weer in genade werd aangenomen na zijn solo uitstapje. Maar het album dat het vaakst opzet is toch wel Living Eyes. Behalve dat deze geweldig klinkt, staat er geen enkele zwakke compositie op.
Beste Dick,
Ik had lange tijd de indruk dat je in het niets verdwenen was tot ik op de website een link zag.
Als Bee Gees fan van het eerste uur heb ik ook van de documentaire genoten en deze op mijn DVD recorder opgenomen. Past mooi bij de andere DVD’s van de Bee Gees. Zelf heb ik ook nog de geluidsopnamen van hun optreden in het Grand Gala Du Disque. Alhoewel het hoog in één kanaal door een vervuilde opnamekop afwezig lijkt te zijn is dit een mooi document. Je hebt een mooi overzicht van de uitgebrachte platen gegeven. Ik neem aan dat jij de jubileum uitgave van Odessa , waaronder de vele studio sessies, ook in je bezit hebt.
Dick, bij mijn Lencolamp is de kwikschakelaar gesneuveld. Ik ben op internet gaan zoeken maar kan nergens een vervangende kwikschakelaar vinden die 230V/7W aan kan. Heb jij misschien een idee waar ik nog passende kwikschakelaar kan vinden? Ik hoor graag van je.
Rob Blom
Ha Rob,
Zeker, de luxe Odessa box is een must voor iedere Bee Gees fan, evenals de geweldig mooie box met remasters van de eerste drie albums, in stereo en mono mixen, en veel bonusmateriaal. Hopelijk gaat Rhino nog eens verder met dergelijk mooie releases van de albums na Odessa. De eerste drie jaren 60 albums zijn overigens ook op vinyl verkrijgbaar.
Ik heb geen idee waar je een kwikschakelaar voor een Lenco lamp vandaan moet halen. Zijn die kwik gevulde dingen eigenlijk nog wel te koop? Of liever gezegd: mogen die dingen nog wel verkocht worden…:-)
Hoi Dick
Ik ga me na je verhaal toch maar eens verdiepen in het oudere werk van deze heren. Het enige wat ik in de platenkast heb staan is saturday night fever!
Dan is er nog het één en ander in te halen Evert…:-)
Ha Dick,
Beetje late reactie maar ken je de 45 toeren singel van Maurice Gibb? Hij heet Railroad en ook heeft Robin Gibb nog een mooie single gemaakt na de 2 grotere hits. August october. Als je van dit genre houd dan vind je deze waarschijnlijk ook goed.
Groet,
Hans v P
Ha Hans,
Jazeker, die zijn gemaakt in de twee jaar dat het rammelde tussen de broers. Railroad van Maurice is overigens geen verkeerd nummer. One Million Years en August October zijn ook prima songs. De eerste staat niet op de originele release van Robin’s Reign, wel op de heruitgave.
Mooi verhaal Dick
Ook ik ben een Bee Gees fan, op de LTS leerde ik Jan kennen, Jan had en heeft een uitgesproken smaak waar het muziek betreft, heel anders dan mijn oudere zussen hadden in die tijd want ik vond dat herrie, dankzij Jan leerde ik de Bee Gees kennen maar ook Olivia Newton-John, Carpenters, Donna Summer, Diana Ross, Samantha Sang, Electric Light Orchestra (ELO) en Yes.
Menig keer heb ik bij hem boven op z’n kamer gezeten om met hem die platen te draaien, het zijn mooie herinneringen aan die tijd waar we het nog wel eens over hebben want we zijn na 40 jaar nog steeds vrienden, dankzij Jan kreeg mijn muziekhobby een boost waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
Evenals de vriendschap zijn alle genoemde artiesten in mijn collectie gebleven, van de Bee Gees vind ik Odessa, Spirits having flown en Living eyes nog steeds de beste albums.
Dat de gebroeders Gibb werkelijk prachtige muziek hebben gemaakt, niet allen voor zichzelf maar ook voor vele andere artiesten geeft al aan dat zij werkelijk groots waren.