Goto hoornluidsprekers

Goto Hoornsysteem, het beste luidsprekersysteem ooit?

Jean de levende audiolegende

Jean Hiraga (links)Jean Hiraga is één van de audiopioniers die met name het buizen en hoornluidsprekersvlammetje brandende heeft gehouden toen de crisisbel daarvoor luidde, in de jaren 70 en 80. Een man met een grote historie en door zijn half Japans/ half Franse afkomst een brugfunctie had en nog heeft tussen de verschillende audio geïnteresseerde continenten. Hij heeft boeken op zijn naam en vele artikelen gepubliceerd in L’Audiophile waarin zijn ontwerpen uit de doeken werden gedaan. Wie herinnerd zich niet zijn nog bij velen geliefde Le Monstre, een klasse A versterker gevoed door een auto accu. Jean schrijft nog steeds voor het Franse Audio en heeft daarvoor ook een groot verhaal met alle mogelijke achtergronden over het systeem van Klaus geschreven. Waarom heb ik zo slecht opgelet bij de lessen Frans op het voortgezet onderwijs… shhh…Franse Stereo met verhaal van Jean Hiraga

Jean heeft een tas vol CD’s bij zich, waaronder veel schijfjes gevuld met Japanse piep knor muziek met hele grote trommels er in die ongelooflijk dynamisch op de schijf staan. Leuk voor een paar minuten, maar Jean zat zichtbaar te genieten. Mompelt na iedere ‘BOMMMMM’…waar zelfs het uittrillen van de trommelvellen zo tastbaar blijft, iets in het Frans naar zijn buurman, als ik het niet verkeerd heb ook een Frans audio journalist.

En wel eens ‘Tulpen in Amsterdam’ op een draaiorgel geluisterd? De Japanners en Fransozen zijn er gek op! Ik sta later even buiten uit te chillen (zo heet dat toch?), om een praatje met Bernd te maken. Werkelijk, je zou zweren dat er een draaiorgel binnen staat te spelen. De grote drum er van laat de lucht vibreren, terwijl er echt niet onnozel luid gespeeld wordt. Gaat het even over de schreef dan loopt er al snel iemand naar de volumeregelaar. We moeten ons hele leven met onze oren doen. Goto maakt in ieder geval nog steeds geen nieuwe beryllium  trommelvliezen voor menselijk gebruik.

Oud maar nog lang niet versleten

Jean Hiraga is inmiddels 70 jaar, maar nog erg actief bezig. Audio houdt je blijkbaar jong. Toen Jean bij een vorige luisterdag aan Reinhard vroeg om even een CD van een album te branden kreeg hij nul op het rekest. ‘Jean, hier heb je een USB stickje met het album, het wordt hoog tijd dat je eens met het moderne streamen begint. En inmiddels is Jean zover dat hij ook thuis muziek van de harde schijf speelt. En aan zijn uitingen van enthousiasme over de kwaliteitsmogelijkheden met de Mac af te lezen zou hij bij een volgende ontmoeting wel eens een Macbook Air kunnen gebruiken.

Magische ochtend

Raiders in de regenHet opvallende is dat er niet onstuimig luid hoeft te worden gespeeld om ten volle van dit systeem te kunnen genieten. En eenkennig is de set al helemaal niet. De uren die we voor onszelf hebben gaan op aan albums van onder andere Herman van Veen, Dire Straits en vooral de Doors, met Raiders on the Storm’ zorgt voor een diepe indruk als tijdens de fade out een dikke zomer 2013 bui het van de ingeblikte bui uit 1971 overneemt. Als je het over magie hebt…. dit was zo’n momentje.

Dit speakersysteem excelleert op werkelijk alle disciplines. Kleine detail, omhullende details, extreme dynamieksprongen en vervorming vrij bij wat voor uithaal. Het leuke is dat typische showmuziek nagenoeg niet voorbij komt, wel de ene na de andere popklassieker, lekkere Jazz en gewone klassieke muziek. Mijn favoriete Tony Bennett albums klinken… tja… mmm, ik ben een beetje door mijn lovende woorden heen aan het raken…

Wat nog wel even genoemd moet worden is dat typische artefacten die veel hoornsystemen meer of minder plagen (het roemruchte toetergeluid) hier werkelijk totaal afwezig zijn. Een kritische sweetspot die dit soort speakers soms ook teistert… niks van gemerkt. Zitten we hier te luisteren naar zo ongeveer de ouds mogelijke luidsprekertechnieken, maar uitgevoerd met moderne middelen. De theaters van de jaren 30 en 40 moesten het doen met grote versterkervermogens van 5000 milliwatt of zo. Toch werd de zaal vol muziek gespeeld.

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

20 thoughts on “Goto Hoornsysteem, het beste luidsprekersysteem ooit?

  • 15 juni 2013 om 16:03
    Permalink

    Wat een voorrecht Dick!! Het moet een geweldige ervaring geweest zijn.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2013 om 11:17
    Permalink

    Tjezesz wat een joekels, je zal best wel stiekem van “tulpen uit Amsterdam” hebben genoten, al is het alleen maar om hoe het werd gereproduceerd tijdens die demonstratie
    Ik heb mij al vanaf de eerste keer dat ik deze joekels onder ogen kreeg al afgevraagd hoe ze klinken en mijn verwachting heb jij hier nu opgepend
    Niet dat groot ook altijd groots moet klinken, maar als je zoveel tijd en liefde in een project steekt, kan het haast niet anders dan een bovengemiddeld resultaat geven
    was weer leuk om te lezen en ben weer wat wijzer geworden, Mac gaat boven PC 🙂

    Beantwoorden
  • 02 juli 2013 om 14:57
    Permalink

    Mac gaat boven PC? Kan, maar het hoeft niet. Andersom kan het ook beter zijn. Kwestie van heel veel verschillende systemen beluisteren!

    Beantwoorden
  • 03 juli 2013 om 12:26
    Permalink

    Mijn gedachte is ook dat het verschil niet ligt bij Mac versus PC, maar meer in het verschil in softwarespelers
    Ik heb een hekel aan betalen als het gratis ook kan, maar ik heb toch gekozen voor het aanschaffen van JRiver muziekspeler boven de alom geprezen foobar 2k om de doodeenvoudige rede, het klinkt allemaal een stukje aangenamer met JRiver, iets meer live beleving
    Dus kan mij heel goed voorstellen dat de Mac nu een superieur softwarespeler onder zijn dak heeft
    Hier beneden een paar stukjes die wel leuk zijn om te lezen, er is in iedergeval wat aan gemeten 🙂

    Zo ronddolend op het net ben ik er langzamerhand wel achtergekomen dat het vaak in een ongenuanceerde Mac/PC strijd uitmond wat soms leuk is om te lezen maar je komt er geen steek verder mee
    Misschien een leuk project voor als ik me verveel in de winter, een hackingtosh ( mac os op pc) en windows als dual boot op een computer en zo de spelers lekker op het gemakkie beluisteren

    http://www.computeraudiophile.com/content/513-jriver-mac-vs-jriver-windows-sound-quality-comparison/

    http://thewelltemperedcomputer.com/Lib/OperatingSystemsHandlingOfSampleRates.pdf

    http://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/MacWin.htm

    Beantwoorden
    • 03 juli 2013 om 12:57
      Permalink

      Martin,
      Een ongenuanceerde tweestrijd tussen Apple en Microsoft apparaten zul je bij mij niet meemaken. Ik ben ook geen Mac fetisjist. Dit stukje typ ik gewoon in op een Windows 7 HP all in one, net als al mijn schrijfwerk. Voor ik een Mac in huis had speelde ik al twee jaar met J.River Mediaplayer. Gewoon betaald. Voor een mooi stukje goed werkende software wil ik best betalen. Daarvoor heb ik met Foobar gestoeid, maar tijdens de proefperiode met J.River was de ‘strijd’ snel beslist. Foobar is leuk, maar klinkt in mijn oren maar zozo. Op de muziek PC op mijn hobbykamer draai ik nog steeds (met de laatste versie) van J.River. Dat gaat echt helemaal niet verkeerd, integendeel zelfs. Maar het niveau van mijn Macspeler heb ik nog niet kunnen evenaren. Het is een verschil tussen ‘erg goed’ en ‘heel erg goed’. Ik ben ook erg gecharmeerd van de nieuwe Intel NUC’s, waarmee toch een prachtige stille compacte muziekspeler te maken moet zijn. We zijn er echt nog niet klaar mee, maar voorlopig is het Mac dat de neus voor heeft op muziekweergavegebied. En nog vreselijk comfortabel in gebruik ook.

      Maar tips van gebruikers zijn van harte welkom!

      Beantwoorden
  • 03 juli 2013 om 15:52
    Permalink

    Van die tweestrijd wordt je ook niet beschuldigd :), dat is iets algemeens,maar dat neemt niet weg dat in de toekomst ik die twee wel eens tegen elkaar wil uitspelen voor eigen bevindingen, dat via één computer met twee operatie systemen, lijkt mij een redelijk eerlijk vergelijk beide os via zelfde moederboard,geheugen,processor i7 en usb uitgang, daar kan dan het verschil in iedergeval niet liggen
    De omschrijving en foto’s hier in Amarra recensie laten inderdaad een comfortabele indruk achter, comfoor voor het gehoor zal ik maar zeggen

    Wat mij nog niet echt duidelijk is, speelt amarra flac on the fly of moet flac eerst omgezet worden naar AIFF?

    Beantwoorden
    • 03 juli 2013 om 16:08
      Permalink

      Martin,

      FLAC files kun je in het playlistscherm van Amarra schuiven. Audirvana werkt op dezelfde wijze, alleen ergonomischer, in de stand alone mode. Dus zonder de interface van iTunes te gebruiken voor het selecteren van de muziek.

      Het is overigens geen echt geheim dat de voordelige NUC ook met Apple besturing is uit te rusten.

      Beantwoorden
  • 03 juli 2013 om 18:18
    Permalink

    Samen met andere muziekvrienden hebben we vergelijkingen gedaan met verschillende systemen, namelijk:
    Vortexbox (Linux)
    Jplay (windows 8)
    Amarra (Mac)

    De Vortexbox viel als eerste af. klinkt middelmatig maar zeer gebruiksvriendelijk. O.a. het rippen van CD’s gaat automatisch.
    Amarra klinkt zeer goed maar om hem goed te kunnen bedienen moet je die eigenwijze Itunes gebruiken.
    Jplay klinkt ook zeer goed en als plug-in voor de bediening kan je Jriver gebruiken. deze gaf voor mij de meest ideale combinatie. qua klank liggen beide spelers dicht bij elkaar. Wel is er een karakter verschil te bespeuren. Ik had toch een lichte voorkeur voor Jplay. Die vond ik nog wat natuurlijker klinken. Nadeel is wel dat je enige kennis van Windows moet hebben, om het onderste uit de kan te halen, moet er veel ge-tuned worden. Daaraan tegen is het opzetten van Amarra kwestie van plug and play.

    in cijfers:
    Vortexbox: Geluid 7, bediening 9, configureren 7
    Jplay/Jriver: Geluid 9+, bediening 8, configureren 6
    Amarra: Geluid 9. bediening 8, configureren 9

    Beantwoorden
  • 03 juli 2013 om 22:36
    Permalink

    Zijn er ook kant en klare apparaten die een vergelijkbaar resultaat halen? Even snel schieten mij namen als squeezebox e.d. door het hoofd.
    Ik bedoel dan puur een streamer (?) met coax dig. uitgang… Ik hang er zelf een dac achter.

    Beantwoorden
    • 04 juli 2013 om 07:20
      Permalink

      Ha Martin. Deze site is mij bekend. De vraag is: halen dit soort streamers dezelfde kwaliteit.

      Beantwoorden
  • 05 juli 2013 om 09:18
    Permalink

    Roland haalt de test aan die ik heb bijgewoond, bij hem thuis. Op basis daarvan trek ik mijn conclusie dat een computer met Windows wel degelijk beter kan klinken dan OSX. Het is niet alleen software. Ook de hardware is heel belangrijk. Niet alleen processorsnelheid maar denk ook aan voedingscircuits, aparte USB kaart enzovoorts.

    De Vortexbox (Linux) hebben we op zowel Mac Mini, Dell desktop en mijn getunede Atom (slechts 1,8 GHz processor) systeem gedraaid. Exact dezelfde software, maar op de laatstgenoemde computer klonk het het beste. De Dell maakte bijvoorbeeld veel meer een brij van de muziek.

    Het is dus niet een kwestie van het een is beter dan het andere. Wat ik wil zeggen is dat alle componenten, hardware en sofware, tellen. Alleen maar software noemen gaat niet ver genoeg.

    Met Dick heb ik afgesproken dat ik binnenkort (paar dagen ben ik klaar) mijn ervaringen met zelfbouw zal delen in de vorm van een verslag. Alleen nog wat foto’s en dan ben ik klaar. Als Dick het goed genoeg vindt plaatst hij het misschien.

    Beantwoorden
    • 05 juli 2013 om 12:53
      Permalink

      Helemaal mee eens Sander,
      De ontwikkelingen staan niet stil. De software ontwikkelaars komen regelmatig met updates.
      Ook bij Sonic studio staan ze niet stil. Recentelijk heeft Sonic Studio een update ver. 2.5.1 van Amarra uitgebracht. Moet ik nog uitgebreid gaan beluisteren.

      Eigelijk wel vreemd, dat er over het daadwerkelijke onderwerp (Goto Hoornsysteem) weinig reacties zijn. Het onderwerp krijg zo een hele andere wending. Maar ja, Streaming is hot.
      Vorig jaar op X-fi show de GIP hoornsysteem gehoord. Ik vond dat heel indrukwekkend.

      Beantwoorden
    • 06 juli 2013 om 11:07
      Permalink

      Sander doet hier wel erg bescheiden in de laatste zin. Ik kreeg gisteren een geweldig mooi en perfect verzorgd verhaal toegestuurd van hem over de bouw van zijn muziekstreamer. Ik probeer het dit weekend nog op de site te plaatsen.

      Beantwoorden
  • 05 juli 2013 om 09:23
    Permalink

    Oh ja, aanvullend op mijn vorige bericht. We willen ook onze DIY systemen gaan vergelijken met streamer van o.a. Naim.

    Alle grote jongens hebben inmiddels wel streamer oplossingen. Volgens mij maakt Linn hele fijne. Maar dan praat je zomaar over een categorie apparatuur in de prijsreeks 5.000 tot 15.000 euro. Da’s een factor 5 tot 10 ten opzichte van zelfbouw…

    Beantwoorden
  • 06 juli 2013 om 07:42
    Permalink

    Helemaal mee eens Roland maar heb geen spijt van mijn opmerking ” Mac gaat boven PC” dit verhaal gaat in ieder geval de goede kant uit en als SanderT zijn verslag hier heeft geplaatst, zal het vanzelf een eigen plek krijgen waar de ervaringen kunnen worden uitgewisseld
    Ben reuze benieuwd naar de bevindingen als ook naar GOTO hoorn systeem voor zelfbouw

    Beantwoorden
  • 08 september 2013 om 11:09
    Permalink

    Dick, zou je mij in simpele bewoordingen kunnen vertellen wat een mu-follower is, wat het doet en waarom je het zou willen toepassen bijvoorbeeld tussen een D/A converter en voorversterker?
    Alvast bedankt.

    Groet,
    Chris
    dazzdax@xs4all.nl

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.