Yamaha A-S2000 geïntegreerde versterker en CD-S2000 SA-CD speler

Binnenkant

Yamaha A-S2000 binnenkantHier vinden we dezelfde mooie afwerking dan aan de buitenkant. De versterker heeft op het oog wel erg veel elektronica aan boord. Dat komt omdat alles zo’n beetje dubbel is uitgevoerd om het Floating Balanced concept van voor tot achter door te voeren. De eindversterker lijkt in opzet meer op een dubbele singel ended in brug geschakeld dan een push pull ontwerp. Hierdoor komt de luidspreker tussen de hete uitgangen van de beide versterkerhelften te hangen en maakt geen contact met de massa. De zwarte aansluiting mag dan ook nooit met de massa verbonden worden. Let daar op als er een subwoofer op de LS uitgangen moet worden gebruikt. Sommige hebben een zwevende ingang, maar lang niet allemaal. Er is een dikke voedingtrafo, een viertal 22.000 uF elco’s in de voeding te zien. De koelprofielen zitten aan weerskanten van de kast. Echt warm wordt de versterker overigens niet tijdens gebruik.

Yamaha CD-S2000 binnenkantDe CD-S2000 speler heeft twee aparte voedingtrafo’s, een ringkern en een blokkern, om de schakelingen apart te voeden. Voor de afvlakking wordt een mooi type elco van Nichicon gebruikt. In het midden zie je het prachtige geheel uit metaal opgetrokken loopwerk. Dat deel van de kast maakt meteen de brede ‘brandgang’ tussen voedingtrafo’s en de gevoelige elektronica. Er worden per kanaal een stereo Burr Brown PCM1792 da-converterchip ingezet, die zo gebalanceerd ingezet kunnen worden. De I/V omzetting wordt gedaan met mooie OP275 opamps en in de analoge filtertrappen en uitgangversterker zien we de bekende 5532 opamp. In de uitgang vinden we Nichicon uitgangselco’s, volgens de bekende Japanse traditie. Dat daar nooit eens naar betere alternatieven wordt gekeken. Wil je dit soort apparatuur nog beter maken, dan moet het in dit soort details worden gezocht.

In actie

De speler heb ik eerst in mijn bestaande audio-installatie gezet. Het is een no-nonsens machine. Het eerste wat opvalt is natuurlijk het zoeven van de aluminium lade. Yamaha heeft een geweldig mooi laadsysteem gemaakt voor de S2000. Want getver… zijn we niet veel te lang afgescheept met die ratelende plastic flubberlaadjes, tot in de duurste spelers toe, de dun bezaaide positieve uitzonderingen daargelaten.

Staat er zo’n prachtapparaat komt er na het indrukken van de eject knop z’n gammel plastic flapje naar buiten. Of dit nou echt van invloed op de uiteindelijke geluidskwaliteit is, doet er niet toe, voor het gevoel is gewoon niet ok.

Hifi is voor lang niet iedereen alleen maar luisteren, het moet optisch ook in balans zijn. Maar we zien vooruitgang. Ik had ook al een Marantz SA-7S1 te logeren, die heeft ook weer een degelijk zoevend laadwerk dat de speler meteen een extra Zwitserlevengevoel geeft, zonder er nog maar een enkele noot gespeeld heeft.

Het Oostenrijkse StreamUnlimited heeft zich op de ontwikkeling van een geheel metalen duurzaam SA-CD/ CD laad en loopwerk gestort als reactie op de werkelijke onthutsend onbetrouwbaar geworden DVD-loopwerken van een bepaalde toeleverancier, die door veel fabrikanten van spelers gebruikt wordt/werd. Nee, ik noem maar even geen naam. Dat nieuwe sterk verbeterde loopwerk zien we nu langzaam aan in nieuwe spelers zien verschijnen. T+A en EMM Labs zijn daar voorbeelden van.

Een mooi metalen laadsysteem hoeft uiteraard niet meteen een nieuw (liefst ook geheel uit metaal gehouwen) loopwerk te betekenen. Ook deze Yamaha speler gebruikt bij verder kijken dan de voordeur een min of meer standaard dvd-loopwerk. Niks op tegen, er worden gelukkig ook goede gemaakt, dat weten van de vele spelers die met bijvoorbeeld Sony en Pioneer loopwerken zijn uitgerust. Waar het loopwerk in deze Yamaha vandaan komt durf ik zo niet te zeggen. Ik zie wel een bandkabeltje met de naam Sony er op, maar dat kan ook voor het kabeltje zelf opgaan. Door de zware constructie van de kast van de S2000 worden bijgeluiden van het loopwerk tijdens het spelen voldoende gedempt. Alleen tijdens het inlezen zijn wat hoge tjilpgeluiden te horen.

Stream

Pro-Ject StreamboxLeuk om te weten dat StreamUnlimited ook een audiostream platvorm heeft ontwikkeld waar het gros van de DLNA spelers momenteel gebruik van maken. Pro-Ject, Musical Fidelity bijvoorbeeld, maar ook extreem dure jongens gebruiken het als basis.

Luisteren

Ik ben nog steeds een groot liefhebber van de Super Audio-CD, ondanks de schijnbare stilte in de softwaremarkt. Hoewel ik bij de bespreking van de Esoteric speleral vertelde dat er een enorme boost aan SA-CD releases in Japan gaande is afgelopen jaren.

Deze nieuwe Yamaha speler klinkt brandschoon met een SA-CD in de lade. Met de CD-S2000 benader ik het niveau van mijn eigen destijds drie keer zo dure Sony SCD-XA777ES speler toch behoorlijk dicht. Maar Yamaha heeft blijkbaar wel meer aandacht gegeven aan de weergavekwaliteit van de oude vertrouwde CD dan Sony het destijds heeft gedaan. De CD afspeelkwaliteiten van deze S2000 is helemaal in lijn met de SA-CD weergave. Maar hoe lekker de CD’s in deze speler ook klinken, het duurde niet lang voor er een flinke stapel SA-CD’s bij het audiorek lag. Dit soort gelegenheden is voor mij vaak een aanleiding tot een soort retroperspectief. In dit geval uit zich dit in lange sessies gevuld met muziek uit mijn SA-CD verzameling.

Pagina's: 1 2 3 4

Over Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

Reacties

  1. Beeckaert Johan zegt:

    Hey Dick,

    Deze test nog eens gelezen, omdat ik wel gecharmeerd ben door het uiterlijk van Yamaha en met name de opvolger van de door u geteste versterker.
    Misschien de test eens overdoen met deze opvolger, de Yamaha A-S 2100, een bloedmooie versterker. Lijkt me leuk om te zien of er vooruitgang is geboekt in de door u gemaakte opmerkingen betreffende de voorkeur van de versterker in bepaalde cd’s..

Laat wat van je horen

*