Elac Adante AF-61: De indrukwekkende vloerstaander



Live is live

Adele live in Londen, dat gaat mooi, het is haast of ik erbij ben in de Royal Albert Hall. Volop gebruik van de akoestiek van de hal zelf, een Hammond orgel achteraan, gitaren die blijk geven van plezier in het spel. Adele, met haar door de harde werkelijkheid van het dagelijks leven in de slechtere wijken van Londen gevormde stem, komt overal bovenuit. Ik zit potverdorie met kippenvel naar “Lovesong” te luisteren, omdat het zo dichtbij komt en indrukwekkend is. Ongepolijst is het zeker, maar op een juiste manier. Wacht tot Adele gaat praten en ervaar welk een type op het toneel staat, ze is het echt.

De signatuur van Andrew Jones die eerder in de Debut serie al indruk maakte komt keihard terug in de Adante. Sorry als het afgezaagd gaat worden, twee dames meer en ook live, Katie Melua in de O2 Arena en Eva Cassidy zingt op de CD “Nightbird”. Melua staat in de O2 Arena, geen twijfel mogelijk met de natuurlijke galm. Podiumgeluiden vallen direct op, stem is geweldig, het publiek doodstil, dynamiek overweldigend. Zo hoort een live concert te worden weergegeven. Sfeer is 100% aanwezig, het lijkt of ik naar een mooie hoornluidspreker luister.

“Time after time” van Cassidy brengt in een kleinere zaal een zelfde gevoel naar boven, haar stem zo zuiver als bronwater met her en der een erg harde “S”, die kenmerkend is voor haar licht hese stem, ze was zelf nooit tevreden over de opname omdat ze verkouden was in die tijd. Laat één ding duidelijk zijn, ik heb zelden dat neuzige zo levensecht gehoord uit een luidspreker. Een groot compliment voor de Adante AF-61 is op zijn plaats!

Klassiek?

Jazz en klassiek, gaat dat ook werken met een systeem dat zo geënt lijkt op pop en live muziek. Niets is meer ingetogen dan “Spiegel im Spiegel” van Arvo Pärt. Cello en piano, de Andante haalt opgelucht adem, even geen geweld door de passieve membranen pompen. Mocht ik al twijfelen aan de capaciteiten in de klassieke sfeer, dan zijn die nu deels weggenomen als het gaat om dit tedere werk waar de eenzaamheid vanaf straalt.

Ja, de Adante heeft wat last van kleuring en de piano is niet de concertvleugel zoals die speelt op een grote B&W of Dynaudio, het instrument is minder dragend in de lage registers en weerklinkt niet zo vol. Slecht klinkt het helemaal niet, wie zich zo af en toe overgeeft aan dit soort muziek heeft niets te klagen. Ik kan mij wel voorstellen dat een pure klassiek liefhebber een deur verder gaat kijken, de mensen aan wie pop niet of nauwelijks is besteed. Een paar stukken uit de “Vier jaargetijden” onderstrepen de opmerkingen van daarnet, spektakel is er genoeg, volop ruimte voor zachte en opzwepende passages, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat meer verfijning welkom zou zijn.

van het Bobo Stenson Trio met de “Song of Ruth” heeft zeker mijn zegen, al mist ook hier de piano een zekere grootsheid. Is het toch de luisterruimte die teveel opzuigt? Het zou kunnen en het jammere is dat ik deze mastodonten van 45 kilo per stuk niet zomaar even zeven halve trappen op draag. Mijn neergeschreven ervaringen zijn en blijven een impressie waarmee ik de lezer naar de winkel lok, om daar met eigen oren de Adante AF-61 te laten zweten onder druk van uw eigen muziek. Neem wel uw partner mee, als hij of zij pas op het laatste moment geconfronteerd raakt met de afmetingen van de Elac worden ze hoogstens getolereerd in een mancave. Intussen speelt het trio zijn laatste noten, ook die geven mij een gevoel bij de opname aanwezig te zijn. De directheid is fascinerend, maakt het nodige aan gevoel en euforie in mij wakker.

Ga beleven

Het is onrechtvaardig de Elac Adante AF-61 te bestempelen als een popmuziek luidspreker, ook al zit daar naar mij idee zijn sterkste kant. Wat ik ook draaide aan popmuziek, het klinkt overweldigend echt en geeft een continu gevoel van live een concert beleven. Als de opname in een zaal is opgenomen, Cassidy, Melua, Adele als voorbeelden, dan gaat het dak er helemaal af. Jazz is minstens zo lekker en een big band scheurt het behang van de muur. Meer ingetogen jazz vormt evenmin een probleem voor de levendige Andante.

Bij klassieke muziek heb ik mijn bedenkingen en ik raad de Adante AF-61 niet aan voor iemand die alleen klassieke muziek draait, of het moet groot orkestwerk zijn waarin de dynamische eigenschappen van de Adante AF-61 mogen excelleren.

Niet iedere luidspreker is een alleseter, als hij dat wel is dan zijn vaak op alle gebieden compromissen gesloten. De Adante vormt geen gemiddelde, waar pop en jazz Michelin sterren verdienen moet klassiek op inleveren. Dat is niet erg, als je weet waarom je de Adante gaat aanschaffen.

Wat je krijgt voor € 2.999,- per stuk is een fysiek grote luidspreker, met moderne drive units, een berg heel slimme technologie, een oplossing voor de lage tonen die alle lof verdient en keurige afwerking. Elac heeft zijn geld daar belegd waar het er toe doet: de kast, de units, het filter en de grondplaat met spikes. Geen fancy fineer, geen kostbare lak, toch netjes om te zien, daar moest het uiterlijk wel aan voldoen. Wie zijn muziek kan laten spelen op de Adante AF-61 gaat genieten, nee, gaat beleven!

Elac Adante AF-61: € 2.999,- per stuk
Importeur:
SERVI-Q B.V.
Postbus 91
3870 CB Hoevelaken
Telefoon: 033-2537193
E-mail: info@servi-q.nl
Web: www.servi-q.nl

 

 

Over René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

Reacties

  1. Xavier Alberto zegt:

    Beste René,
    Bedankt voor een mooie, eerlijke en ingormatieve recensie. Ik moet zeggendat ik je stukken altijd met veel belangstelling en plezier lees. Echter, wat mij stoort is het vermelden van de prijs van luidsprekers per stuk. Slaat werkelijk nergens op- wie koopr er nou één luidspreker? Het is, vermoed ik , ern marketing trukje van importeurs waaraan recensenten niet hoeven mee te werken. Voor de rest alleen complimenten voor je stukken.
    Vr.gr,
    Xavier Alberto

Laat wat van je horen

*