Nog steeds geen vrede in de loudness war?

Je kunt het wel vaker lezen in mijn verhalen, ik ben liefhebber van hires muziek. Dat is muziek in een hogere 24 bit resolutie, die meestal aangeboden als download (van bijvoorbeeld HDtracks, 2L of Linn). Maar het kan ook op een DVD schijfje staan, dan heet het een DVD-A of een Audio DVD. De inhoud van een Super Audio CD is in de regel eveneens in een hogere resolutie dan onze oude glimmende vriend de cd ons biedt met z’n 16 bit/ 44.1 kHz. Ik zal het verder niet te technisch maken, een column moet voor iedereen te lezen zijn.

Hold your fire!

Nee nee nee, begrijp me goed, ik heb niks tegen goed geproduceerde 16 bit/ 44.1 kHz klanken, het gaat me primair om de muziek, maar als een album naast de CD ook ergens in een hogere resolutie verkrijgbaar is, kies ik wel voor de laatste. Als ik beide heb is in vergelijk regelmatig te horen dat de CD-versie luider is gemaakt tijdens het masteren. folder_thumb[2]Het loudness war syndroom lijkt gelukkig inmiddels wat over zijn top heen te zijn. De muziek op nieuwe albums mag weer meer dynamiek in zich hebben.

Behalve… hier in Nederland, waar op een paar positieve uitzonderingen na de ene na de andere productie nog harder om aandacht schreeuwt dan de andere. Gladde A&R jongens van de muziekmaatschappijen noemen het waarschijnlijk commercie, ik noem het gewoon pure arrogantie ten opzichte van de luisteraar, de potentiele koper van het (wan)product.

Gelukkig zijn ook in ons land positieve uitzonderingen: Liverpool Rain van Racoon is een goed voorbeeld, een uitstekend klinkende prachtproductie. De nieuwe Miss Montreal ook, hulde! Maar te veel op testosteron lopende heren mastertechneuten zijn blijkbaar nog steeds in de veronderstelling dat het zo LUID mogelijk masteren het beste geluid geeft. Moet je de albums van Roel van Velzen eens horen, alles is met de digitale voorhamer in elkaar gestampt. Of de verder zo fijne muziek van Elske de Wal, waar haar mooie stem zo platgeslagen als een pannenkoek klinkt. Alleen maar om er op de radio uit te kunnen knallen. Ik hoorde haar afgelopen zaterdag nog live op Radio 2, man, wat een verademing….

Onnodig knallen

De albums van Anouk zijn met prachtig songmateriaal gevuld maar klinken vreselijk vermoeiend. De nieuwe Golden Earring is ouderwets goed qua inhoud maar heeft een waardeloos geluid. Die jongens zouden eens bij Arjen Lucassen moeten informeren hoe die het geluid van zijn complexe producties zo top laat klinken. Barry Hay is nota bene zelfs al eens gastzanger bij Ayreon geweest. Ik kreeg pas het laatste album van mijn oude helden van Kayak in handen. Ik zal er maar niet te veel woorden aan vuil maken, wat een bagger geluid. Paul Simon

Maar ja, ook internationaal gaat het nog vaak genoeg mis. Het laatste Paul Simon album, die ik zelfs in 24 bit/96 kHz heb aangeschaft loopt compleet vast. Paul’s oude geweldig goed geremasterde albums klinken onbehoorlijk beter. En daar begrijp ik echt niks van.

Er zijn ook omgekeerde uitzonderingen. De Beatles ‘1’ verzamelaar die begin dit millennium het licht zag was behoorlijk meer gecomprimeerd dan de oude cd’s en LP’s. Abbey RoadBij de 2009 remasters is de boel weer omgedraaid en zijn de knoppen meer met rust gelaten met als resultaat dat de Beatles beter dan ooit klinken. En ook de’ wat verstierde ‘1’ compilatie is weer opnieuw uitgebracht, en nu wel in volle glorie.

Ook de nieuwe Pink Floyd remasters hebben dynamiek en leven, en klonken nooit beter dan nu. Zelfs mijn dure MFSL uitgaves, ik durf het bijna niet meer te vertellen dat ik destijds 250 gulden heb neergeteld voor een gebruikt exemplaar van The Wall, worden nu overvleugeld. Maar ja, muziekliefhebbers en verzamelaars doen wel vaker vreemde dingen. Zo lang je er niemand kwaad mee doet… Het enige waar ik niet tegen kan is dat mooie muziek bewust om zeep wordt geholpen. Ook daar zal ik wel niet de enige in zijn die zich daar aan ergert. Anders was er nooit zo veel tegengeluid geweest tegen het destijds snel oprukkende Loudness War gedoe.

Oei!

folder_thumb[5]Leuk weetje: een importeur van overbekende luidsprekersystemen en zelf groot muziekliefhebber kreeg het nobele plan om de nieuwe Earring aan een democampagne van hun nieuwe speakersystemen te koppelen. De beste man schrok zich echter een hoedje toen hij de cd eenmaal in handen kreeg en in de cd-speler schoof. ‘Hier ga ik mijn speakers dus niet mee demonstreren!’… weg mooi plan… Zelf heb ik de ijdele hoop dat er nog een hires download komt waarbij de compressieknop bij het masteren op standje normaal blijft. Want aan de muziek die de ‘oude heren’ laten horen is weinig verkeerd.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar je zult ze zelf ook wel kennen, die baggerproducties waar de muziek door de mastertechneut vakkundig om zeep is geholpen door te overenthousiast de compressie en limiters te bedienen.

Hoe gaat men te werk in de Loudness War? Hier is een mooi filmpje

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

  • De albums van Ayreon zijn inderdaad fantastisch qua klank. Ik heb zelf Ayreon leren kennen door het album “Into the electric Castle”, wat een fantastische cd met een geweldige geluidskwaliteit is.
    Het album 01011001 heb ik op vinyl, echter is mijn exemplaar een slechte persing op transparant vinyl, maar de 320kbps MP3 download is voor in de auto wel goed genoeg en levert veel luisterplezier.

  • Goed overzichtsartikel Dick over types buizenversterkers. Geen onzin of bla-bla gelezen, proficiat.

    Wat Loudness betreft: nieuwe producties bagger, heruitgaven, zelfs uit 50-iger jaren verknalt door compressie/limiting. Goede opnamen/heruitgaven naaldjes in de hooiberg.
    De grootste ellende vanaf midden jaren 90 zegt mijn gehoor en de tests met DRM. (zie dr database , effe in Google zoeken,rechtsboven voor download DRM meter)

    Zo lang men nog beunhaast met de compressors en allerhande mishandeling van het muzieksignaal dan heeft een website als de uwe geen zin, klinkt misschien onaardig, maar u zou er iets tegen moeten doen, als individu die gewoon muziekliefhebber is en er op wil vertrouwen dat een CD of plaat technisch in orde is kan je geen vuist maken behalve geen muziek meer kopen en dat doe ik al jaren niet meer, ik heb genoeg verzameld en de bagger weggegooid.

    Leuke website, zal hem regelmatig raadplegen.

  • Hoi Dick

    Zoals je misschien al weet ben ik LP’s aan het digitaliseren, tijdens het masteren wordt alleen een ruisprofiel getrokken en de opname genormaliseerd, ik ga dus niets comprimeren of de klankkleur veranderen.

    De opnames klinken dan ook als een klok, net zoals de plaat klinkt, ruimtelijk en dynamisch maar dan zonder eventuele tikken en ruis, persoonlijk ben ik ook tegen comprimeren want wie ben ik om het werk van een ander te verknallen, musici en producers hebben een bepaalt idee over muziek en werken dat uit in de productie, mijn opvatting over digitaliseren is om de opname in zijn oorspronkelijke staat te laten zoals de originele producer dat bedoelt heeft, dus met respect naar de muzikant(en) en de producer(s) van de originele productie.

    En hier schuilt dan ook het probleem, vaak zijn heruitgaves een manier om snel te scoren omdat het zoals zo vaak bij de maatschappijen alleen nog maar om de pegels gaat, vaak geremasterd door jonge producers die geen enkele feeling met dit soort muziek hebben en zelfs nog nooit van de artiest hebben gehoord, dit geeft een afstand waardoor er geen goede inschattingen plaats kunnen vinden om de muziek zo goed mogelijk te laten klinken omdat ze vaak niet eens weten hoe het zou moeten klinken.

    En vraag ik me dan af, is het perse nodig dat er extreem geremasterd moet worden, geld hetzelfde niet voor mastertapes als wat ik met LP’s doe, alleen een ruisprofiel trekken om de bandruis te verwijderen en voor de rest overal met je tengels van af blijven, gewoon zoals ik al eerder schreef “mijn opvatting over digitaliseren is om de opname in zijn oorspronkelijke staat te laten zoals de originele producer dat bedoelt heeft, dus met respect naar de muzikant(en) en de producer(s) van de originele productie” want alleen dan doe je recht aan de muziek.

    Een ieder die trouwens beweerd dat muziek gecomprimeerd moet worden omdat het anders niet op de CD past (je hoort wat onzin als het over CD productie gaat) die kan ik vertellen dat dit je reinste kolder is, ik heb hier live opnames van lokale bands op CD staan die geweldig mooi klinken en daar is niets aan gecomprimeerd.

  • >