Over radio, kunners en prutsers

Philips radio

Thuis en nog meer in de auto luister graag naar de radio in de regel naar Radio 2, leuke muziek en nieuws, een mooie combinatie. header-logoDe zondagmiddag is zelfs erg goed, als het programma van Hans Schiffers voorbij komt. Met veel muziek die je waarschijnlijk wel kent maar soms vele jaren niet meer hebt gehoord. Jammer alleen dat Radio 2 zich op andere dagen bedient van een veel te krappe playlist, te horen aan de vele doublures die dagelijks langskomen. Het is ook  al jaren U2 voor en na, Bruce S. is vaste klant. Onze Volendamse muziekmob eist veel te veel dagelijkse speeltijd op (het lijkt verduld wel of die clan zich via de Tros Lobby ingekocht heeft op R2). De laatste week van het jaar is Radio 2 echt top, de hele week geen enkel nummer dat dubbel voorbij komt…

Veroooonica!

Over een krappe playlist gesproken: op mijn dagelijkse werk is er een paar dagen in de week voor de gulden middenweg gekozen, met Radio Veronica, met held van vroeger. veronicaIk lees zelfs al decennia lang de Veronica gids. Veronica claimt zich als de zender waar de eighties, nineties en zero’s voor het dikke fundament zorgt. Drie decennia muziek, dat zijn toch heel wat hits en albums zul je zeggen. Maar bij Veronica moet het wel gek lopen als er eens een uur  vrij van Guns ‘n Roses blijft. En altijd weer datzelfde kwartetje singlehits. Ja, ze zijn breed van smaak bij het Veronica van vandaag… Ondanks de zeer ruime keus uit 30 jaar muziek hoor je de hele week steeds weer dezelfde plaatjes meerdere keren langs komen. Wat een voorspelbaarheid.

Jemig, en wat een beperkte blokhoofd van een muzieksamenstellers moeten er bij zowel de publieke als commerciële zender aan het hoofd staan… waarschijnlijk ingegeven door het strakke keurslijf dat bijna alle radiostations zich hebben aangemeten en wat ze ‘format’ noemen. Een commissie van ‘slimme’ mensen bepaalt wat voor muziek er in en wat er absoluut niet in mag. Of denk je nog steeds dat de heren vet betaalde deejay’s nog zelf hun uurtjes mogen invullen. Ben je mal: alles lijkt tot in de puntjes van te voren geprogrammeerd zoals je bijvoorbeeld bij een Sonos muziekplayer ook zo gemakkelijk een playlist kunt samenstellen via een paar simpele klikjes. Zo wil ik mijn geld ook wel verdienen, als programmeur!

Formatteren is een noodzakelijk kwaad om een rommeltje te voorkomen. Zo geeft strak geregisseerde format radio ons duidelijkheid. Je weet als luisteraar wanneer wat voor programma op wat voor tijd en met wat voor muziekgenre te horen is op een station. Maar een doorgeschoten format regime, met te strak afgebakende lijntjes geeft minstens evenveel beperkingen. Is het je wel eens opgevallen dat bij een langlopend radioprogramma als van Frits Spits ieder telefoongesprekje, spelletje en vaste gast bijna iedere dag tot op een tiende seconde is ingepland? De muziek wordt er op afgekapt. En dat al jaren lang. De saaiheid regeert. Ik noem hier maar een paar radiostations en programma’s, bij collega-stations is het vaak niet veel beter.

Klassiek

MozartHet moment dat er weer eens een van de vele Volendammers gaat kwelen is voor mij de trigger om naar een andere zender te klikken. Radio 4 is dan vaak de keus. BeethovenEffe lekker rust. Ik mag ook graag een mooi stuk klassiek luisteren, zolang er maar niet in gezongen wordt. Opera en/of een in mijn oren een gillende sopraan is aan mij niet besteed. Muziek uit de tijd van Beethoven, Mozart, of nog wat eerder Johann Sebastian Bach of Antonio V. kan me erg bekoren. De pianoconcerten zijn mijn favoriet. Ook de muziek van Antonin Dvorák en tijdgenoten… heerlijk. De muziek uit die periode kan me laten baden in een zwitserlevengevoel.

mahlerGustav Mahler heb ik eigenlijk pas relatief kort geleden ontdekt en met nog steeds stijgende waardering. Afgelopen week mocht ik voor de werkgever op pad. In de auto kreeg ik ‘s middags het triggersignaal op Radio 2 weer en ging de boel op klassiek. Komt er het eerste deel uit de vierde symfonie van Mahler voorbij. Wat een heerlijk kippenvelmoment. Dan duurt een reis ineens ook niet zo lang meer. En dan zijn er ook nog lui die met een stalen gezicht durven te beweren dat je alleen op een dure high end installatie de ‘emotie’ over kunt brengen. Laat me niet lachen, het is echt niet de installatie maar de muziek zelf die de mens weet te beroeren. De betere muziekinstallatie is er voor onze kick. En reken maar dat ik kan genieten van een bovengemiddeld goed geluid uit mijn versterkers en speakers. Maar zonder muziek zijn het zinloze dode dingen

Arti farti

Vervolgens krijgt verderop in de middag de NTR zendtijd, en die spelen heel graag atonale arti farti geneuzel waar verder bijna geen mens naar wil luisteren. Is klassieke muziek alleen bedoeld voor een select groepje luisteraars? Nee natuurlijk niet, maar de NTR doe er wel alles aan om geïnteresseerde mensen van de zender te jagen. Ik laat het vaak nog een poosje aan om toch te proberen te begrijpen wat een enkeling daarin hoort, maar heb tot nu toe nog geen aanknopingspunt kunnen ontdekken.

Muziek wordt voor mij toch voortbewogen op melodie en een mooie harmonie. Iets wat totaal ontbreekt in de atonale rotzooi die componisten uit de twintigste eeuw ons door de strot willen drukken. Vinden ze het ook nog gek dat het aantal luisteraars dat in klassieke muziek is geïnteresseerd al jaren daalt. Wel eens bij een klassiek concert geweest? Ik ga een paar keer per jaar naar de schouwburg om me te laven aan mooie orkestrale muziek.

Als een warm bad

AntoninDvorakNiks mooiers dan een groot orkest dat live speelt. Als jij dat ook wel eens doet, dan weet je ook we een uitstervend ras zijn. Beethoven Klaviersonate Nr 30De gemiddelde leeftijd van de bezoekers ligt in ieder geval ver boven de bijgestelde AOW grens. Dat is niet goed. Het aantal jongeren is schaars. En dat terwijl klassieke muziek die door de gouden componisten soms recht vanuit het hart op papier is gezet van een ongelooflijke schoonheid kan zijn. Veel generatiegenoten van Johann, Amadeus, Ludwig en Antonin waren de echte kunners. Hun muziek weet al eeuwen lang menig ziel te roeren.

Hoe anders dan de ongetalenteerde prutsers van onze tijd, waar muziek bedacht is, gekunsteld toe op de laatste noot, bewust zo ontoegankelijk mogelijk lijkt te zijn gemaakt, en blijkbaar iedere melodielijn voorkomen moet worden. De mooiste op klassieke school gemaakte muziek lijkt anno nu door de filmcomponisten te worden gemaakt.

Voor ik alles over één kam scheer: een man als Philip Glass kan me met z’n minimale maar soms hypnotiserend mooie melodieën en wisselingen zeker wel ontroeren. Maar de man ís muziek, merkte is tijdens het zien naar een mooie documentaire in het Uur van de wolf.

Helden van toen en nu

BeatlesHotel CaliforniaBrian Wilson

Gek dat klassieke fundamentalisten vaak afgeven op de popmuziek, maar over het hoofd lijken te zien dat de betere popmuzikanten de Bach, Mozart, Beethovens en Straussfamilie van deze tijd zijn. The Rat Pack, Elvis, Brian Wilson, Beatles, Stones, Pink Floyd, Eagles en vele vele anderen… dat is de muziek die de tweede helft van de vorige eeuw levend heeft gehouden en nog niets aan kracht heeft verloren. De echte klassieke muziek van deze tijd…Ik speel ze heerlijk naast de oude generatie klassieke jongens en kan van allemaal genieten. Ik hou van muziek van kunners… en dan maakt het me niet uit of ze van 500 jaar geleden zijn of van nu… Of een combinatie van beide…

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

4 gedachten over “Over radio, kunners en prutsers

  • 20 juni 2012 om 23:44
    Permalink

    Schöne Beitrag. Die Deutsche Radio ist noch viel schwerer durchzuhalten als die Hollāndische. Zuviel Werbung und auch Im Nacht wird noch AC/DC gedreht. Und bei uns singt Jan Smit in Deutsch. Doppel-schmerz 🙂

    Beantwoorden
  • 21 juni 2012 om 13:22
    Permalink

    De man met de tamboerijn in het Ekseption filmpje is Michel van Dijk, die later bij Alquin furore maakte. Hij heeft zeer kort bij Ekseption gespeeld, maar vond dat hij te weinig te doen kreeg. Mogen we dankbaar voor zijn, anders hadden we niet van Alquin kunnen genieten.

    Beantwoorden
  • 11 januari 2013 om 14:28
    Permalink

    Tsja, wat mij betreft de ultieme cross-over tussen Rock en Klassiek: Jon Lord’s Concerto for Group and Orchestra. Geschreven in 1969 en toen uitgevoerd met Deep Purple. Daarna was de bladmuziek zoek, maar die is eind jaren 90 herschreven door een Nederlandse componist, Marco de Goeij. Er volgde opnieuw optredens met Deep Purple.
    Lord heeft zijn levenswerk vorig jaar opnieuw opgenomen met geselecteerde artiesten. (Steve Morse, Joe Bonamassa, Bruce Dickinson en vele anderen) en heeft de afgemixte versie vlak voor zijn dood nog kunnen beluisteren. Tot volle tevredenheid.

    http://somethingelsereviews.com/2012/11/01/jon-lord-concerto-for-group-and-orchestra-2012/

    Beantwoorden
  • 13 februari 2014 om 12:20
    Permalink

    Hi,
    Very interesting post and very true to every aspect. More or less the situation here in Greece is pretty much the same. Only the radio station names are different. I guess one needs more than a couple of lives to listen to every music gem there is out there, no matter if it is rock, jazz, folk, classical etc. and it is very sad that radio stations play the same stuff all the time.

    I listen a lot to classical music lately and piano concerts are a big favorite of mine too, so I would like to extend your list with Brahms and Chopin.

    P.S. Sorry for posting in English, but I don’t know dutch.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *