De audiohobby vergrijst en alle muziek heeft dezelfde beat….

De jongeren en hun muziekwereld

335---226---ffffff---1---L2ltYWdlcy91cGxvYWRzL2Rvd25sb2FkZW4uanBn---Voor veel tieners en jonge mensen komt de muziek tegenwoordig uit een grote virtuele “Febo” muziekwinkel: het internet. Vaak wordt het muziekaanbod geregisseerd en gestuurd door de media met als enig belang om zoveel mogelijk downloads te kunnen verkopen. De kwaliteit is daarbij van ondergeschikt belang. Wat heet, totaal onbelangrijk. Muziek muteert in een soort eenheidsworst zonder diepte of emotie, 4551279562gebouwd rondom een elektronisch gemaakte beat, die nauwelijks enige waarde heeft, anders dan te imponeren.
Een nieuwe release van een muziekalbum wordt door de jeugd gebombardeerd tot een snelle hap, die je na het ‘beluisteren’ van enkele seconden gewoon kan wegmikken. Voor ‘moeilijke‘ muziek wordt niet eens de moeite genomen om er naar te luisteren. Het is de tijd van de snelle rapper’s, gladde Volendammers en slimme Rinussen die in megabytes via pc, smartphones en tablets hun braaksel lopen te spugen.

Gelukkig, ze zijn er nog wel!

Als ik om mij heen kijk, zijn er gelukkig nog genoeg jonge mensen die wel serieus met muziek bezig zijn. Ze maken hun muziekkeuze op basis van kwaliteit, inhoud en muzikaliteit. Het zijn de mensen die belangrijk vinden dat er passie en emotie in de muziek(ant) zit. Gelukkig maar. Dit merk je door het feit dat de laatste jaren folk bands, singer-song writers en zingende wereldverbeteraars steeds meer voet aan de grond krijgen, al is het niet eenvoudig. De manier waarop de jonge muziekliefhebber met muziek omgaat is wel veranderd. Een belangrijke reden is natuurlijk de ‘snelle’ moderne internetmaatschappij waarin we leven.

Een bakkie pleur en een hoop slap geouwehoer

platenwinkel jaren 70De tijd dat wij naar de platenwinkel fietsten om een middag te neuzen tussen de nieuwe releases op vinylgebied en dan met koptelefoon op, naast elkaar, te luisteren onder het genot van een sigaretje, een bakkie pleur en een beetje slap ouwehoeren, is geweest. De platenverkoper was er maar druk mee om de stapel Lp’s regelmatig te moeten omdraaien of vervangen voor een ander exemplaar. Ach ja, het internet bestond nog niet en wat moest je anders met je leven doen??

Wat denk je van de tijd waarin we urenlang zaten te pielen met een gebruikte cassetterecorder om een muziekstuk tijdens een radio-uitzending met zo min mogelijk gepraat, op een cassetteband te vangen. Na twintig keer afspelen liep het bandje vast en kon je opnieuw beginnen. Heerlijk toch en met zo weinig investering, zoveel plezier hebben. Want met die 5 gulden zakgeld per week kon ik af en toe wat muziek kopen en echt geen ‘high-end’ apparatuur.

Geïnfecteerd door luisterervaring

161bxn8Ik denk dat drive voor het aanschaffen van betere apparatuur mede groeit, doordat je op jonge leeftijd in aanraking komt met mensen die met muziek en audioapparatuur bezig zijn.
Ik weet zelf nog wel dat ik, als tiener, logeerde bij een ‘muzikantenfamilie’ die ook thuis wat betere apparatuur hadden staan. Een grote, zilveren Marantz toren met daarnaast een set grote vloerstaande luidsprekers. Grote imponerende knoppen en prachtige verlichte VU-meters. Hé, die platenspeler lijkt helemaal niet op de Marantz set? Nee joh, dat is een Lenco L75. Die klinkt veel beter dan de bijbehorende Sony platenspeler, was destijds het antwoord op mijn vragende blik. Op dat moment ondervond ik dat muziek luisteren op een betere audioset een extra dimensie aan mijn muziekbeleving gaf.

Decadente audiowinkels

Helaas verdwijnen er ook steeds meer audiowinkels door de opkomst van het internet.De winkels waar je die mooie apparatuur kon aanraken en waar de eigenaar vaak zelf een gepassioneerd muziekliefhebber was die je zonder te vragen in een stoel drukte en zei: moet je eens luisteren hoe dit klinkt! Na een uurtje bood hij je aan om na sluitingstijd de luidsprekers of versterker eventjes bij je thuis te brengen, dan kun je er thuis zelf eens rustig naar luisteren. Natuurlijk in de hoop dat je na het weekend even een telefoontje gaf dat hij het niet meer hoefde op te halen. Of dit nu een simpel setje was van 400 gulden of een kostbare high end set van 4000 gulden, dat maakte helemaal niets uit. images-2Er was nog passie en liefde voor het vak. Ik wil niet zeggen dat deze winkels niet meer bestaan, ik ken er gelukkig nog wel een paar, maar het zijn er niet veel meer.

De keiharde waarheid is dat veel winkeliers tegenwoordig niet meer uit hun bed komen voor een ‘ lullig’ luidsprekersetje van 400 euro en pas hun ogen opendoen als we praten vanaf een bedrag van 3000 euro. Te belachelijk voor woorden. Op deze manier krijg je ook geen enkele jongere meer geïnteresseerd voor audio. Ze kunnen dat eenvoudigweg niet betalen.

Demonstratie op de AV-beurs in Veldhoven

Nog een voorval wil ik je niet onthouden. Ik hoorde dit in een gesprek met een importeur, die als standhouder op de onlangs gehouden AV-beurs in Veldhoven stond.
Op zondag, de laatste dag van de beurs, droop rond half vier s ’middags, een drietal jongelui, overduidelijk studenten, de luisterruimte binnen. De standhouder was al een beetje aan het opruimen, maar vroeg de drie, wat jolige, jongemannen of ze toch nog wat wilde luisteren. Met een bevestigend antwoord werd de volledige demonstratie, die al die dagen werd gegeven, nogmaals in alle rust herhaald. Tijdens de luisterdemo werd er aandachtig geluisterd en werden, soms met verbazing, gerichte vragen gesteld door het drietal. Na afloop van de demonstratie vroeg de standhouder wat ze nu eigenlijk van de beurs in het algemeen vonden. Wel, zei één van de jongens, best wel een leuke show hoor. We zijn hier al de hele dag, maar dit is de eerste demonstratie waar we echt serieus genomen worden…..

Heren schaam u!

Ik denk dan ook dat de heren importeurs en winkeliers, die zich daaraan schuldig maken, zich hiervoor moeten schamen. Wil je in de audio je hoofd boven water houden en de audiohobby levend houden, zal het roer volledig om moeten. Er moet meer aandacht komen voor de muziekbehoefte van de jongeren en niet te vergeten, de buurman van even verderop in de straat, die net wat minder te besteden heeft, maar wel fijn muziek wil luisteren op een goed klinkende set.
Het idee dat goede en hoogwaardige muziekreproductie evenredig is aan het prijskaartje, is al lang achterhaald. We moeten weer terug naar de tijd waar we vol trots een audioaanwinst kunnen laten zien aan die andere buurman die nog met zo’n lullig plastic setje speelt en dan vol trots laten horen hoe goed het wel niet klinkt! Want dat gebeurt volgens mij nauwelijks meer. Goed klinkende audioapparatuur hoeft echt niet de hele wereld te kosten. Integendeel.

Audiohobby is een virus

bigDe audiohobby is een virus, maar je moet wel besmet worden.
Natuurlijk is de tijd anders en zijn de luistergewoontes van de jeugd verschillend dan die van ons, toen wij zo jong waren. Maar infecteer de jeugd in ieder geval met het virus dat audio heet. Dit virus heeft een incubatietijd van een jaar tot enige jaren, maar zal ooit ontwaken. Wanneer deze jonge mensen straks de banen en de salarissen hebben van onze huidige generatie, is er grote kans dat ze wel willen investeren in betere en meer kostbare apparatuur.

Daarnaast is er ook nog een grote groep muziekliefhebbers die niet elke dag 3000 euro in hun achterzak hebben zitten om die beste versterker of ‘high-end’ luidsprekerset aan te schaffen, maar wel degelijk willen investeren in een fijne betaalbare audioset.
Ik heb genoeg klaagzang gehoord, schouders eronder dus. Er is voldoende potentie om deze mooie hobby weer nieuw leven in te blazen.

Marco

Marco Bouwer

Marco Bouwer is een ware luidspreker en platenspeler fanaat. Wanneer hij niet voor zijn luidsprekers zit, dan werkt hij wel aan een paar nieuwe. Onlangs heeft Marco de laatste hand gelegd aan een revolutionaire platenspeler arm.

  • Bij ons in de kamer staan die gekke Quad electrostaten (de originele 57). Bijna iedereen vraagt wat het zijn. Soms krijg ik de kans om iemand eens in de luisterstoel te zetten en wat te laten horen. Natuurlijk op moderne wijze bediening van de muziekcomputer via de iPad. Ze zijn dan verbaasd over wat ze horen. ‘heel anders dan thuis’. Dat zijn prachtmomenten, al zijn ze nog zo schaars!

  • Geweldig geweldig, helemaal niets aan toe te voegen. Dit stuk is heel erg herkenbaar voor mij
    al behoor ik niet tot de kant van de consument. Maar er zijn nog maar zo erg weinig fijne ouderwetse
    hifiwinkels.

  • Dit zeg ik zelf al een paar jaar. Op alle shows zag je alleen nog maar ” ouwe knarren ” behoor er zelf ook ondertussen toe. Maar eerst het lange tijd afkraken van het zo populaire MP3 gebeuren hebben nu alle hifi apparaten een USB ingang. Te lang heeft de ouwe garde vastgehouden aan oude gewoontes. Ik ben het helemaal eens dat niet iedereen 3000 euro. Bijna 7000 gulden moet en wil uitgeven aan hifi. Er is meer dan genoeg heel mooi spul te krijgen voor veel minder. Idd de jeugd hoeft geen high end maar wil wel muziek luisteren. Investeer in die jeugd en maak hifi weer toegankelijk en betaalbaar. Heel goed artikel. Hoop dat er naar je geluisterd word

    • USB en mp.3 kan natuurlijk samen, maar verder heeft de USB aansluiting op onze hedendaagse DAC’s zich inmiddels aardig doorontwikkeld tot een volwaardige audioconnectie, geschikt voor de hoogste resolutie muziekfiles. Bij mp.3 is er zoveel weggesneden dat het nooit meer wat wordt. En wat weg is krijg je nooit meer terug.

  • In mijn jongere jaren had je winkels die verschillende setjes samenstelden die in hun prijsklasse het beste geluid en kwaliteit lieten horen. Door slim in te kopen en goedkoop aan te bieden kwamen deze setjes bij studenten en andere jongeren terecht. En ja ook onze ouders vonden onze muziek maar niets. Klassieke muziek klonk in onze oren als kattegejank en alles klonk hetzelfde. Totdat symphonische muziek de brug sloegen naar de klassieke muziek. En klassieke muziek op een bereikbare en luisterbare manier tot het jongere publiek kwam. Bij het ouder worden veranderd ook de muzieksmaak.
    Als winkels alleen maar dozen schuivers blijven zal er niets veranderen. Ook hifi-magazines zouden niet alleen de duurste onbereikbare apparatuur moeten bespreken, maar ook goedkope betaalbare sets samenstellen en bespreken.

  • Ik ben het geheel met je eens. Helaas spelen bij hifi magazines meestal andere belangen en wordt de keuze van apparatuur vaak bepaald door de leverancier. Ik wil dan ook zien dat we, naast de luxe, high end apparatuur, ook leuke goedkopere sets gaan bespreken en ben al op zoek naar de betere audiowinkels om een leuke set samen te stellen en te laten bespreken. Een mooi voorbeeld van een betaalbare en verrassende luidspreker is de Boston Acoustics A25 die je op Audio Creative kunt vinden.

  • Hulde!
    Ik herinner mij nog een moment uit m’n “jeugd”. Een goede vriend wou na 2 jaar sparen (en hard werken) een set speakers kopen van omgerekend nu €5000,-. Veel geld! (Mijn mening) Dat dit het budget was deelden wij overigens niet mede. Op mijn aanraden hadden we een cd meegenomen met zijn favoriete muziek. Rammstein en type o negative over de speakers. Een doodzonde volgens de “vakman” en we moesten het pand verlaten. Geen geld uitgegeven dus. Tegenwoordig gaat het nog net zo. Bij een beetje goede zaak slaan ze strak achterover op het moment dat je met je eigen muziek aan komt.
    Uiteraard ieder z’n smaak, echter zitten er qua opnames echte pareltjes tussen. Ook in high-des!
    Een echt goede set moet toch een compromis zijn voor je totale muziekcollectie? De ene dag blues, de andere metal en morgen klassiek of country. Ooh, en je vrouw houdt waarschijnlijk van rmb of trance.
    De vakmensen denken van niet. Gemiste kans.
    Dus ook ik met mijn oude spijkerbroek zwarte shirt lange baard en loop op mijn legerkistjes maar weer verder.
    Uit frustratie begin je maar met zelfbouw en Blog je regelmatig over de ontwikkeling van muziek door de jaren heen. Gek genoeg nu zelf ook schoppende naar de jeugd die niet eens de moeite meer nemen zich te verdiepen in de tekst die ze meezingen. Of wijzend met het vingertje naar de zoveelste cover van een goed nummer. 36…word ik nu echt oud?

  • Marco, een prima verhaal! Ik heb het met plezier gelezen. Ben het grotendeels met je eens. En het is goed dat we bewust worden van het feit dat er veel enthousiaste mensen met een wat kleinere beurs ook graag een mooi geluid willen. En daar zitten veel jongeren bij. Ook zij willen zo veel mogelijk van hun muziek collectie genieten.

  • Inderdaad een leuk en herkenbaar stuk. Voor mij is het altijd de sport geweest om met minimale middelen zoveel mogelijk resultaat te halen. Tweedehands apparaten en zelfbouw hebben tot hele mooie sets geleid en het helpt je je smaak te bepalen en het luisteren te ontwikkeling. Ook nu ben ik met (grotendeels) tweedehands onderdelen een draaitafel aan het samenstellen. In de winkel zou het een vermogen kosten, maar als je het zelf doet blijft het betaalbaar.

    Toen de kinderen kwamen ben ik in de huiskamer begonnen met ‘kindvriendelijke setjes’ samen te stellen (of moet ik zeggen: kinder-resistente setjes?). Daar heb ik weer een boel lol aan beleefd en het was een flasback naar het begin van de hobby, jaren geleden. Ik heb onder andere een oude B&O reciever gerestaureerd (die allereerste platte uit 1976) en in een bijbehorend cassettedeck (eigenlijk van 2 series later) een Squeezebox ingebouwd: prachtige strakke design look en Dr. spock zou jaloers geweest zijn 😉
    Helaas zul je wel altijd snobs houden maar die moeten maar lekker in hun exclusieve sop gaar koken…

  • Ik heb inmiddels al aardig wat audiowinkels mogen bezoeken, vaak met de intentie om iets te kopen. Als jongere wordt je helaas niet altijd serieus genomen, het gaat van argwanende blikken tot het smalend opmerkingen dat de luidsprekers toch wel een betere versterker verdienen dan mijn destijds ‘simpele’ NAD. Uitzonderingen gelukkig daar gelaten. één zaakje wilde mij zelfs niet adviseren omdat: ‘ik het toch wel online zou kopen’, met een mond vol tanden ben ik maar weg gelopen. Het gaf mij in ieder geval een nare bijsmaak en schrikt potentiele jongere kopers zeker af.

  • Hapklare muziek is van alle tijden.
    Goede audio word m.i.wel steeds goedkoper en meer bereikbaar voor veel mensen, zo ook voor jongeren,dat was vroeger wel anders..
    De verkoop van lp’s neemt toe, blijkbaar omdat dit fysiek medium ook jonge mensen meer aanspreekt.
    Ik heb goede hoop, de meeste audiozaken hebben het moeilijk in dit economisch klimaat en dat zul je misschien merken in benadering.
    Ik ken veel jongeren die zeker interesse in goede muziek en installaties hebben

  • >