Column 21 september 2019

De hete zomer is weer voorbij en de vakantie waar zo lang naar werd uitgekeken ligt alweer weken achter ons. De dagen zijn weer duidelijk aan het korten en de dagelijkse sleur is weer opgepakt. Dan is de blues nooit ver weg… Gelukkig hebben we de foto’s nog…  Maar voor veel van ons audioliefhebbers betekent de snel naderende herfst ook weer wat om naar uit te kijken.

Audioshows

De audioshows staan weer voor de deur! Afgelopen jaren heb ik vanaf de zijlijn vermakelijke discussie gevolgd over muziek die tijdens audioshows wel en niet gedraaid moet worden. Omdat ieder mens zijn eigen smaak heeft is het aantal meningen daarover even groot als het aantal lieden die aan de discussie deelneemt, bijna een onmogelijke missie. Ik weet het, Clint zei dat in zijn rol als Dirty Harry Callahan nog een stuk smeuïger. 

Wie bepaald immers welke muziek je zelf mooi vind en thuis het liefste hoort? Toch niet de buurman, de forumreaguurder of de exposant?

De juiste muziekkeus, altijd lastig…

Maar hou je vast: sinds enige tijd lijkt er zelfs een ‘zware lijst’ met muziektitels rond te gaan, die volgens de audiosalafisten NIET meer op shows ten gehore mag worden gebracht. Ook niet als de bezoeker het graag wil horen. Want die is natuurlijk niet het belangrijkste tijdens de showdagen.

Of er al sancties zijn bedacht en of die al dan niet standrechtelijk worden uitgevoerd, is me niet bekend. Wellicht zal er tijdens één van de volgende show een virtuele schandpaal wordt opgericht en vind er een publiekelijke plaat dan wel harde schijf verbranding plaats.

Psst…. heb je het gehoord, uit de ruimte van importeur X hoorde de audiopolitie ‘Keith don’t Go’ onder de gesloten deuren doorsijpelen. Bij nader onderzoek zijn ook ‘Tin Pan Alley’ en de beruchte ‘kolentrein’ op de streamer aangetroffen… Oei, hoe durft ‘ie. Met pek en veren op een ladder van de show verwijderen, dat rapaille!
Audiofielen en hun muziek, altijd weer een heikel geval…

Enige afkoeling

​Tja, wie nog mocht denken dat het audiowereldje nog hetzelfde warme gevoel geeft dan in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, met bijvoorbeeld de gezellige Firato en later de parallel lopende Novotel shows waar jong en oud zich steeds weer op kon verheugen, die zal een beetje van een koude kermis thuis kunnen komen. Dan zeg ik: welkom in de audiowereld anno nu.

Waar de jonge bezoekers van toen 30, 40 jaar ouder zijn en het jonge publiek steeds moeilijker te interesseren is voor een fatsoenlijke audioset in de woonruimte. Een soundbar of slimme speaker doet het toch super? Kan ik mijn muziek vanaf de smartphone blauwtanden…

Firatoposter 1988

Firato 1988 poster

Virtueel tokkiegedrag

Het ‘echte’ audiowereldje wordt, mede dankzij de sociale media, in toenemende mate door betweterige zelfbenoemde audiogoeroes geregeerd. Stel ook vooral geen ‘domme’ vragen op deze (a)sociale media, ventileer vooral niet je eigen voorkeuren of mening. Je wordt meteen door een alwetende alles in de gaten houdende harde kern ‘gecorrigeerd’ waarbij regelmatig hard op de man wordt gespeeld. Of het om levensbedreigende delicten gaat als je een kabeltje, buisje of platenpuck gebruikt waar de high-end-ayatollah van dienst geen licht in ziet…

Exit

Ik heb me afgelopen jaren voor het gros van de groepen op FB afgemeld. Ik was er helemaal klaar mee. Ik volg nu alleen nog een paar tape gerelateerde groepen. Inderdaad, het oude medium... De herontdekking van tape werkt als slow cooking, heel Zen. Zoals vinyl dat ook zo fijn kan. Of het daaraan ligt durf ik zo niet te zeggen, maar het gaat het er op deze groepen heel aangenaam en opbouwend aan toe. Afzeiken is een no-go maar de moderatoren hoeven eigenlijk nooit in te grijpen. Heerlijk… Over onze tape avonturen ga je de komende tijd nog het een en ander lezen! Zo leuk!

Bij onze oosterburen

Het is niet dat ik niet met volle teugen van de nieuwe dingen kan genieten. De jaarlijkse High End München show is iedere keer weer geweldig om naar toe te gaan. En waar ik me regelmatig weer als een kind in een snoepjeswinkel voel en zelfs het oude Firatogevoel weer naar boven borrelt.

Maar ook op de veel kleinschaliger analoge audioshow in Krefeld, georganiseerd door het Duitse AAA, de Analogue Audio Association, is bijna iedere keer weer, naast de vaak boeiende wat afwijkende audioapparaten die je daar vindt, de gezelligheid top. Je zou het bijna uit oog en oor zijn verliezen dat een puur analoge DSP vrije audio set, met hoog rendabele luidsprekers die zo uit de jaren 50 of 60 van de vorige eeuw zijn weg gelopen, zo ongelooflijk fijn kan klinken.

Meeliften

Wat niet wil zeggen dat ieder hoornsysteem goed klink. Er zijn te veel ‘MeToo’ fabrikanten van hoorns die ronduit slecht klinken. Ik heb in München (dure) hoornspeakers meegemaakt waar ik voor mijn verdriet nog niet mee zou willen leven. Jammer genoeg heeft dat de reputatie van de hoorn geen goed gedaan. Hoeveel mensen denken niet aan een ‘toeterend recht in je gezicht geluid’, met een extreme hotspot, waarbij als je je hoofd al iets beweegt of het hoog uit het ene kanaal kwijt bent of uit het andere. Terwijl een goed ontwikkeld hoornsysteem daar helemaal geen last van heeft.

De zegen van een mooie hoorn

Een goede hoornluidspreker vult hele luisterruimte met muziek met een gemak van heb ik jou daar. Een luisteravontuur dat ik zelf bij geen ander luidsprekerprincipe meemaak. Eenmaal een mooi hoornsysteem in huis gehad en er is geen weg terug. Hoornsystemen zijn niet echt compact? Nou en? Waarom mogen luissprekers niet zichtbaar in de huiskamer zijn? Ze maken toch een belangrijk deel van ons leven uit, niet?

Bij mij was die omslag met de lange logeerpartij van een Klipch La Scala. Marco kwam ook luisteren en was ook verkocht. Toen de La Scala’s al lang weer de deur uit waren bleef het in het achterhoofd toch schuren: ‘zou ik toch niet een keer…’. Inmiddels staat de ToneMaster II alweer een paar jaar in mijn huiskamer en ik ben er vanaf dag één spinnend tevreden mee.

​Een nieuw avontuur aan de horizon

Maarrr, hoe veel plezier ik iedere dag aan mijn huidige speakersysteem beleef, een volgende stap komt in het verschiet, en daar is Marco weer debet aan. Iedere keer als ik bij hem thuis ben en zijn systeem met de machtige  multicel middenhoorns van Markus Klugg hoor, word ik week van binnen… We zijn inmiddels een op mijn situatie aangepast multicel speaker aan het maken. Het is wat passen en meten maar het gaat lukken… het MOET lukken! Mijn laatste luidsprekersysteem ever? Zeg nooit nooit, maar ik ga er wel rekening mee houden…

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

2 gedachten over “Column 21 september 2019

  • Jan Deckers
    21 september 2019 om 17:44
    Permalink

    Haha, mooie column Dick. Ik ben het roerend met je eens!!!

    En dat een volledige analoge installatie, zo overgekomen uit de jaren 60 goed kan klinken weet ik maar al te goed. en die Klispch La Scala’s ……die wonen nu bij mij 🙂 🙂 🙂

    Beantwoorden
  • 06 oktober 2019 om 20:14
    Permalink

    Zelf vind ik het altijd wel prettig als er op een show gespeeld wordt met wat bekende muziek. Die demonstratie van eruditie van Chatellin overtuigt me verder muzikaal niet: ik draai het niet en zal het zeker ook nooit draaien. Daarnaast zegt het me weinig tot niets.

    Naar Krefeld zal ik natuurlijk weer met plezier gaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.