Column 12 februari 2014

Column 12 februari 2014: tweaken en modificeren

Veel sterren maar geen team…

Als je maar genoeg dure onderdelen aan elkaar knoopt komt er vanzelf een perfect klinkend apparaat uit? Condensatoren van 1000 euro, weerstanden van enkele tientjes per stuk, het is al lang geen onbekend fenomeen meer. Maar is bijvoorbeeld het ontwerp niet minstens zo belangrijk? Sterker nog: een kl*t*nontwerp krijg je met de allerbeste verkrijgbare componenten niet goed klinkend. Zonde van het geld…

Audionet (2)Maar kijk eens naar de betere (dure) high versterkers. Ik heb ze in huis gehad die fantastisch goed klinken. Maar zag ik daar louter exclusieve boutique componenten onder de kap? No way, in 99 van de 100 gevallen zie je de PCB’s bestukt met nette maar ‘gewone’ producten. Wima condensatoren, de bekende rode blokjes, Vishay weerstanden en elco’s, Alps potmeters vind je tot in de duurste apparaten, terwijl daar in de zelfbouwwereld vaak de neus voor wordt opgehaald.

 

Een goed geluid blijkt ‘m meestal niet te zitten in het alleen maar aan elkaar knopen van dure componenten, het is de combinatie van slim ontwerpen en de juist combineren van betrouwbare elektronische componenten.

Accustic ArtsNatuurlijk kun je op detail winst proberen te pakken. Bijvoorbeeld door een net iets ander type koppelcondensator, een ander merk voedingelco, maar ga niet meteen snijden in een ontwerp. Tweaken is leuk, hou het ook leuk.

Overdaad schaadt

Triodedick Little C Takman weerstandenHet is de overdaad die schaadt. Zorg dat je altijd weer terug kunt naar het uitgangspunt, mocht de mod of tweak achteraf tegenvallen. Het is alleen maar leerzaam als je ook een mislukking kunt beoordelen, met je eigen oren, niet met die van vrienden of buurman of vage kennissen op een forum. Daar zitten helaas tussen de goeie techneuten ook prutsers van de eerste garnituur. Het is als bij contactsites, je weet nooit wie er precies achter een profiel zit. Iedereen kan zich als audioprofessor profileren, ook lui die regelrecht door de mand zouden vallen als ze zouden solliciteren bij een fabrikant van audioapparatuur.

Leunstoelaudiofielen, hoed je er voor…

Boston Leunstoel (foto Internet)Er zijn veel leunstoelaudiofielen die maar wat voor zich uit roepen en overal een mening over hebben, en veel ‘van horen zeggen’ wijsheden verkondigen.

Mooi laten lullen, zou ik zeggen. Maar wie het kaf van het koren kan onderscheiden vind natuurlijk een enorme bron van kennis op het internet. Daar maak ik ook graag gebruik van. Dingen die ik vroeger uit moeizaam te krijgen boeken en bladen moest zien te vinden zijn nu via een paar klikken op het keyboard en muis binnen handbereik. Loop alleen niet als een kip zonder kop achter ieder idee aan.

Tel je zegeningen ook eens

Durf ook je zegeningen eens te tellen. Durf blij te zijn met je eigen muziekspullen en luister zorgeloos naar je favoriete muziek. Het hoeft toch niet altijd ‘het beste’ te zijn om daarvan te kunnen genieten?

En daarbij, wat is eigenlijk ‘het beste’? Is het duurste ook altijd het beste? Dat lijkt me toch ook een heel persoonlijke smaak? Kijk alleen eens naar het lijstje van beste luidsprekersystemen, allemaal pretenderen ze de meest ‘werkelijkheidsgetrouwe’ weergave te hebben, maar geen speakersysteem klinkt hetzelfde. Toch ook iets om over na te denken, lijkt me…

 

Triodedick Little C Nippon Chemicon elco

Dick van de Merwe

Dick van de Merwe is een echte buizenveteraan. Zijn Triodedick zelfbouw projecten worden wereldwijd door hobbyisten gebouwd. Reeds vanaf 1997 deelt hij zijn kennis via geschreven en on-line media.

6 thoughts on “Column 12 februari 2014: tweaken en modificeren

  • 12 februari 2014 om 20:12
    Permalink

    Mooi artikel Dick

    “Durf ook je zegeningen eens te tellen. Durf blij te zijn met je eigen muziekspullen en luister zorgeloos naar je favoriete muziek. Het hoeft toch niet altijd ‘het beste’ te zijn om daarvan te kunnen genieten?”

    Helemaal mee eens, goed spul gehad maar door privé omstandigheden een hoop kwijtgeraakt, ben nu weer bezig het een en ander op te bouwen en met de Aiwa set met Eltax speakers die in de werkkamer staat ben ik dik tevreden, zal zeker niet het beste zijn wat er te koop is maar klinkt wel erg lekker en heerlijk muzikaal, ik ben er blij mee want ik kan mijn muziek draaien en daar gaat het tenslotte om.

    Als de financiën het weer toelaten dan ga ik zeker aan de gang met wat ontwerpen van jouw hand, de Airforce interlinks zijn in de Aiwa set al een hele verbetering.

    Ik blijf Audio Creative een fantastisch initiatief vinden.

    Beantwoorden
  • 13 februari 2014 om 14:23
    Permalink

    Top helemaal mee eens en een verfrissing om te lezen van een audio veteraan

    Beantwoorden
  • 15 februari 2014 om 15:44
    Permalink

    Herkenbaar stuk tekst en los van onze leuke hobby en de onrust die hier vaak bij hoort gaat het mij uiteindelijk toch om de muziek… Het voorbeeld wat Dick noemt brengt een levendige herinnering bij me boven: Een tijd geleden een tweedehands Arcam A85 versterker gekocht. Na aankoop thuis meteen aangesloten en… een vreemde sound die ik als eigenaar van eerdere Arcam apparatuur niet herkende. Rare balans tussen hoog en laag etc. en een onderbuikgevoel vertelde me dat er iets niet klopte. Als zelfbouwer ben ik niet bevreesd voor het openmaken van apparatuur en dus op mijn gemak de schroevendraaier ter hand genomen en ’s effe kijken wat we aantreffen. “Bijzonder” is een woord dat de lading aardig dekt. De grote elco’s uit de voeding van de eindversterker waren vervangen door een dubieus type dat reeds een beetje bol stond en die gemonteerd waren met een halve tube kit op (ik citeer Dick even) ingestraalde kurkblokjes. De rastermaat van de nieuwe elco’s kwam blijkbaar niet helemaal uit…. Daarom ook maar de kleinere parallel waardes weggelaten. En nu ik toch aan het kijken was, bleek de totale waarde van de elco’s gehalveerd. Aan de voorversterkerprint was ook nog wat geknutseld met “verbeterde” onderdelen en een nieuw schakelrelais dat ca. twee maal zo groot was als het origineel en waar voor het gemak maar wat gaatjes in de print waren geboord(!). Lang verhaal kort, versterker teruggebracht, oorspronkelijke eigenaar had ooit 400euro voor deze klus betaald aan een gerenommeerde audiozaak. De haren gingen bij mij overeind staan, ik word er nu eigenlijk weer boos over…

    En inderdaad Audio-Creative is een mooie toevoeging in het audiolandschap, wat mij betreft vooral omdat op deze site niet alles leest als een advertorial.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2014 om 12:40
    Permalink

    Leuk om hier als vrouw op te reageren. Want ook mijn inziens zijn het altijd ‘die mannen’ die doorslaan in dit soort praktijken. Ik word ook nooit serieus genomen door die zogenaamde slimmerds die niet luisteren naar zo’n klein bondje zoals ik (ik heb mijn lengte van 1,61m ook niet echt mee om overwicht te kunnen garanderen). Hoewel ik toch echt mijn sporen wel verdiend heb ik de audio techniek. Inmiddels zelf eigen ondernemer, en ja, dan hoor je toch wel te weten hoe goede audioproducten klinken en wat pure crap is. Maar, ik en iedere andere vrouwelijke of mannelijke audiofiel moeten het doen met de trots van onze eigen kennis. Laat je dus vooral niet opnaaien door een stelletje amateurs dat van toeten noch blazen weet (letterlijk soms ;P). Laten we ons vooral focussen op de echte kennis die we met elkaar kunnen delen, onder meer op platforms zoals deze. Bedankt Dick, voor je herkenbare verhaal.

    Beantwoorden
  • 26 november 2014 om 20:17
    Permalink

    Hoi Dick,

    Ik heb een vraag over een KK audio 300bxls buis, kan ik die buis zonder veranderingen in een audionote kit one steken?

    Heel veel dank,
    Henk…..

    Beantwoorden
    • 09 december 2014 om 20:45
      Permalink

      Hallo Henk,

      De KR Audio 300BXLS trekt meer gloeistroom dan standaard 300B buis die in je Audio Note versterker wordt gebruikt. Daar moet de versterker wel op uitgerust zijn.

      Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.