Audio negativisme, weg ermee !

Het is crisis en in audio land gaat het niet goed. Uiteraard zijn dat feiten, maar ik denk dat het juist nu de moment is om zaken te veranderen. Om audio op een positieve manier onder de aandacht te brengen.

Showtime

X-fi show 2012Als ik zie hoeveel shows het laatste jaar hebben plaatsgevonden, X-Fi, AV2Day, Veldhoven, Engels, New Music,……. Wordt het geen tijd om juist nu minder te gaan versnipperen en te gaan samenwerken om bv één grote show te organiseren.

Niet alleen exclusieve High End shows, maar een show waar een groot publiek wordt aangesproken.Waarom geen afdeling multimedia, muziek en zelfs fotografie? Laat er enkele concerten plaatsvinden, klassiek, maar ook moderne muziek.

In België bruist het van nieuwe groepen, Triggerfinger, dEUS, Amatorski, Selah Sue enz muziek die ook de jeugd aanspreekt! Laat mensen foto’s maken tijdens zo’n concert en de beste foto krijgt een prijs, als men een live opname maakt van zulk concert en men laat die nadien beluisteren in het audio gedeelte van de show dan kan je ook het opname gedeelte belichten.

Maak van een show weer een bruisend evenement !!

Winkel

Verder  merk ik dat vele mensen niet serieus genomen worden in sommige audiowinkels. Stel, je parkeert voor de deur met je laatste nieuwe Porsche, mooi in een maatpak en stapt een audiozaak binnen. Geloof me dat de meeste verkopers al beïnvloed zijn door de man zijn verschijning.

Luisterruimte GydotronAls je binnenkomt met een jeans en een oud hemdje wordt er al vaak minder aandacht aan je geschonken. Het heeft dus zeker niet alleen met leeftijd te maken. Dat jonge mensen minder aandacht schenken aan muziek en beluistering vind ik nonsens.

De weg naar beter muziekweergave is anders. Vroeger stonden wij voor de vitrine te watertanden naar de laatste Revox tape recorder, of de nieuwste Thorens draaitafel. Nu ontdekken jonge mensen muziek via de computer, via de Ipod. Vaak is de weergave van zo’n Ipod met betere hoofdtelefoon (hun eerste stap naar verbetering) al heel behoorlijk. Jongeren zoeken ook verder en hun manier is vaak via het internet.

Als ik kijk naar mijn kinderen hun vriendenkring, wel die ontdekken zelfs vinyl terug. Hun setje bestaat vaak uit oudere spullen en vaak spelen die 10x beter dan nieuwe setjes. Maar als audiogids moet je aandacht schenken aan elke klant ! Dat alleen jonge mensen niet “aux serieus” worden genomen lijkt mij te ver gaan, dat gebeurt net zo goed bij oudere mensen. Dat laatste heb ik de voorbije jaren mogen ervaren. In plaats van alsmaar te zeuren in de audiobranche kan je volgens mij veel beter actie ondernemen en mooie, en goed weergegeven muziek aan een breed publiek laten smaken.

Maar, is dat proces niet al stilletjes aan gaande? Er zijn heel wat winkels die op regelmatige basis luistershows organiseren. Gewoon gezellig muziek beluisteren en wat napraten.

Dat hoeft niet steeds een super High End set te zijn.

Langs de andere kant merk ik dat liefhebbers veel te snel een oordeel vellen, vaak een negatief. Wie herkent zich niet in de bezoeker van een show, een bezoeker die even zijn hoofd binnentrekt in een ruimte en direct al een ganse review uit zijn mouw schud. Ik hoor ze al zeggen: ‘het hoog was niet goed, slecht ruimtebeeld… ‘

Zo stond ik eens op een show en had al ganse tijd muziek gedraaid die wat minder bekent was, ik denk even aan Jan De Wilde, De Mens, Stijn Meuris, …. Belgische muzikanten die volgens mij erg mooie muziek maken. Op een bepaald moment leg ik Diana Krall op, gewoon omdat het zo mooi aansloot bij het vorige nummer. Komen daar twee mensen binnen en ze zuchten en zeiden, pffff… alweer Diana Krall…

Een uurtje later was ik Fink aan het draaien, vooral die nieuwe live CD vind ik erg mooi, maar inderdaad wel minder bekent. Komen er ook 2 mensen binnen en direct vragen ze of we niks van Diana Krall konden draaien, want deze muziek kende ze niet en Diana Krall was voor hen een referentie.

Audiefielen geef toe, geen makkelijk volkje ! 🙂

Guido

Guido de Laet is de eigenaar van de ook in ons land steeds bekender wordende Gydotron audiowinkel bij onze zuiderburen. Ik ken Guido al vele jaren, al vanaf de tijd dat hij nog een noeste zelfbouwer van versterkers en luidsprekers was. Guido reageerde op mijn Facebookpagina met een paar opvallend leuke en boeiende reacties op de column van Marco afgelopen week. Waarna ik hem vroeg om de stukjes tot een leuke column te combineren waarin hij zijn eigen ervaringen verteld. En die ‘uitdaging’ heeft hij gelukkig aangenomen… (Dick)

Guido de Laet

Guido is de eigenaar van de Vlaamse audiowinkel Gydotron. Begonnen als bevlogen zelfbouwer van luidsprekersystemen en versterkers heeft hij later zijn wegen verlegd naar het drijven van een eigen audiowinkel waar naast mooie apparatuur vooral gemoedelijkheid en vakmanschap centraal staan.

Eén gedachte over “Audio negativisme, weg ermee !

  • 18 juni 2013 om 16:34
    Permalink

    Beste Guido, een mooi en duidelijk verhaal! Het wordt tijd dat ook jongeren en mensen met een wat minder grote beurs serieus worden genomen in de HiFi wereld.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *