Synergie in een warboel van audiokabels


Interlink

AudioQuest Earth XLRDe eerste VdH interlink gaat in de kast ten gunste van een AudioQuest EARTH, degene tussen DAC en voorversterker. Ik heb met geen vinger de volumeregelaar aangeraakt en toch lijkt de muziek “zachter” te spelen. Stemmen hebben een minder donkere klank gekregen, helderheid neemt toe, maar het meest opvallend is dat het veel langer duurt voordat een toon is uitgestorven.

Met Holly Cole verdwijnt wat intimiteit waarvoor een meer correcte klank terugkomt. Meer neutraal en dichter naderend tot de analoge opname die ik eveneens bezit. Het intro van Pat Metheny is nog meer buitenaards dan het al was, met een vreselijk mooie gitaar. 

Helemaal blij ben ik niet, dit is een betere kabel dan de VdH, tegelijk verdwijnt er “iets”, “kleuring?” die mij zeer aangenaam in de oren klonk. De tweede EARTH interlink, nu tussen voor- en eindversterker, brengt de synergie terug. Daar is de zware stem van Taylor weer met zijn drama, gebleven zijn de lang aangehouden tonen en de toename in kleine details. 

Terecht is dit beter, de kabels zijn pakweg zes maal duurder dan wat er aan VdH tussen zat. Maar veel belangrijker in het licht van dit stuk is dat één kabel vervangen een minder resultaat geeft dan twee kabels gebruiken van één merk. Of niets vervangen of allemaal.

De intimiteit van Cole is er weer, een emotie opwekker die zich niet in woorden laat vangen en niets te maken heeft met details, klank, techniek of iets anders. Je krijgt kippenvel of je krijgt het niet. Kippenvel bij VdH/VdH, bij AudioQuest/AudioQuest, niet bij VdH/AudioQuest. Dus toch synergie is mijn voorzichtige en niet wetenschappelijk bewezen conclusie.

Luidsprekerkabels van soepel naar stug

Simply Audio Cadenza LSDe soepele en dunne Simply Audio Cadanza kabel vervangen door zware, onbuigzame AudioQuest OAK is niet mijn favoriete bezigheid. Ik worstel achter de set en hoop maar dat de kleine Harbeth luidsprekers op de stand blijven staan. Kon ik daarnet de kabels wisselen zonder iets uit te zetten, nu moet de eindversterker echt even uit en straks weer warmen.

Harbeth-P3ESREen half uur later, bezweet en met een groot glas Spa om het verloren vocht aan te vullen, gaat Allan Taylor van start. Dat is andere koek, wat een gewicht ligt er ineens op de schaal. Hoe groot kan een kleine luidspreker klinken aan een Pass Labs met OAK kabels er tussen.

De Harbeth heeft nog nooit dit virtueel fysieke volume bereikt. Het stereobeeld is ineens met meter gegroeid, waarin de stem van Allan erg groot is, die mag best wat kleiner. Slagwerk heeft meer impact dan ooit gekregen en details struikelen over elkaar om vanaf de conus te mogen komen. Over synergie gesproken!

Alison Krauss wint aan snelheid en de fiddle vraagt om meer aandacht. Holly Cole lijkt meer voor mij te zingen dan voor publiek, zo subtiel en intiem is ze ineens geworden.

AudioQuest Oak LS kabelHet audiorek is verandert in een slangenhuis waar deze zware kabels niet eens achter kunnen maar dwars overheen lopen wegens ruimtegebrek, de luidsprekers durf ik niet aan te raken, toch is het allemaal de moeite waard om op deze manier te kunnen luisteren. Anna Maria Jopek was altijd bijzonder, nu heeft haar stem ook een lichaam gekregen en staat haar hoofd niet meer zwevend in de ruimte. Met klassiek kan het genoegen niet op en ik ga stug door met het draaien van andere muziek nu ik deze kans mag benutten.

Toegegeven, de prijsverschillen tussen mijn kabels en de AudioQuest types zijn te groot voor een vergelijk met elkaar. Drie netsnoeren upgrade van € 99,- naar € 279,-, twee interlinks van € 165,- naar € 999,- en tenslotte de luidspreker kabels van € 424,- naar € 3.905,-! Als ik bedenk wat een resultaat ik toch weet te halen met mijn bescheiden pakket, dan mag ik nog helemaal niet mopperen.

Terug naar af

Terug naar de basis: de synergie. Elke stap om meer kabels te vervangen door één merk heeft winst opgeleverd, behalve toen ik van de twee interlinks er slechts eentje verving. Dat was geen goed idee. Ik ben nog dezelfde weg teruggegaan, langzaam terug naar mijn kabels en weer kwam de combi van twee merken interlinks achter elkaar slechter uit de test dan het gebruik van één merk, ook al zijn de goedkope kabels minder van kwaliteit dan de dure. Daar was ik al min of meer van overtuigd voor mijzelf, in mijn grote systeem gebruik ik al jaren zoveel mogelijk kabels van één en hetzelfde merk, nu kon ik het op gehoor in een totaal andere opzet nogmaals eenvoudig bewijzen. Vandaar dat ik met een gerust hart durf af te sluiten met het onderstaande welgemeende advies.

Epiloog

Het tweaken met kabels is voor elke audiofiel en (sommige) muziekliefhebber een aangenaam tijdverdrijf. Waarbij de waarschuwing geldt dat een set niet afgetuned mag worden met kabel naar mijn idee. Als voorbeeld een CD-speler met een scherpe klank, die mag je niet temmen met een softe kabel of andersom. Die scherpte behoort er niet te zijn in een speler of kabel. Zo kun je elk actief component beschouwen, het zijn de actieve componenten die de klank bepalen, de passieve kabels moeten slechts signaal doorgeven en geen (helaas een utopie) of zo weinig mogelijk veranderingen aanbrengen.

Ervaring met kabels heeft mij geleerd dat het slechts weinig fabrikanten gegeven is om kabels te maken die in klank niet veranderen over hun totale aanbod. Bekabeling alleen maar beter laat worden naarmate de prijs omhoog gaat, in de zin van grotere detail doorgifte, een stabieler stereobeeld dat strakker omlijnd is, meer definitie en de verbeelding meer kan laten spreken.

Een fabrikant die dat voor elkaar heeft kan zijn kabels door elkaar laten combineren naarmate het budget van de koper daartoe ruimte geeft. De keuze voor één enkel merk dat aan die eis kan voldoen heeft naar mijn overtuiging veel zin. Het toverwoord is de synergie te vinden tussen actieve en passieve componenten. Wie dat in zijn of haar installatie weet te bereiken maakt een grotere stap vooruit dan blind de beste koop aanschaffen. Bovendien zal de koper ondervinden dat hij of zij op die manier zelfs nog voordeliger uit kan komen onder de streep.

Met dank aan AudioQuest Nederland voor het mogelijk maken van bovenstaand vergelijk.

René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.