Recensie van Willie Nelson, an American Hero
  • Home  /
  • Muziek
  •  /  Willie Nelson, an American Hero

Willie Nelson, an American Hero

Willie Nelson, HeroesWillie Nelson is country in haar meest pure vorm. Dit wordt uiteraard benadrukt door het onvervalste Texaanse accent van de man. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit echt heb verdiept in zijn carrière, maar nieuwsgierig geworden, ben ik op onderzoek gegaan. Dit, nadat ik zijn laatste CD getiteld Heroes heb beluisterd. De beste man is al bijna 80, maar zijn muziek is nog altijd springlevend.

Rebel with a cause

Willie Nelson is een man die uit de harde grond van Texas is gesneden. Een bevlogen persoonlijkheid, die af en toe zich een jointje laat genieten en zeer bemoeid is met het welzijn van onze planeet en haar bewoners. Dit heeft er niet zelden toe geleid dat de autoriteiten enige moeite hadden met Willies’ kijk op het leven. Hij is er wel oud om geworden, zullen we maar zeggen.

Carrière

Het wilde in het begin niet zo vlotten met zijn carrière. Platenbazen hadden het niet zo op met Nelson als uitvoerend muzikant. Wel waren ze onder de indruk van zijn composities. Zijn Night Life, wat hij schreef voor Ray Price staat te boek als meest gecoverde country song. Het duurde tot 1975, dat hij zelf doorbrak met het baanbrekende concept album Headed Stranger. Dit gebeurde pas nadat Columbia Records hem volledige artistieke vrijheid had gegeven. Nelson had tot die tijd veel moeite met platenbazen die invloed wilden op invulling van zijn werk. Wat volgde waren maar liefst 4 nummer 1 noteringen in de US elpee country hitlijsten binnen 4 jaar. Tot 1990 zou Nelson regelmatig in de top van hitlijsten terugkeren. Veel mensen lijken hem nog steeds het meest te associëren met een duet wat hij opnam met Julio Iglesias, To all the girls I loved before. Daarmee doe je hem zeker tekort.

image

Acteur en activist

Vanaf 1979 speelt Nelson ook in films. Maar liefst 33 keer is hij op het witte doek en in TV producties te bewonderen. In 1986 speelt hij een dominee in de film Red headed stranger, welke is gebaseerd op zijn succes album uit 1975. Nelson speelde zelfs ooit een gastrol in Miami Vice.

In 2005 stapt hij in de Biodiesel(!) en gaat zogenaamde “BioWillie” vermarkten, een soja diesel voor auto’s. Hij onderneemt meerdere pogingen om de acceptatie van Cannabis gebruik onder de aandacht te brengen. En behalve dat hij veel geld moest af staan aan de belasting, geeft hij ook met gulle hand aan hen die door moeder natuur hard getroffen zijn.

One for the road

Nu bijna 80, lijkt hij een plek te hebben gezocht waar hij zich op z’n gemak voelt, een paar vrienden heeft uitgenodigd, waaronder zijn boezemvriend Kris Kristofersen en met Heroes gewoon een “one for the road” album heeft opgenomen. Vanaf het moment dat Willie zijn stem laat horen, ben je blij dat je ook uitgenodigd bent. Het klinkt intiem, dichtbij en ongelofelijk mooi. Willie raakt alle snaren van de emotionele ziel. Je wordt er stil van, vrolijk, glimlacht af en toe spontaan en vaak zet het je aan het denken. Het laat je nooit onberoerd. Zoals Clint Eastwood op oudere leeftijd zijn beste films aflevert, Johnny Cash in de herfst van zijn carrière alle registers van de ziel wist te beroeren, deelt Willie met Heroes ook een lang leven met de toehoorder. Muzikaal is het af. De teksten zijn soms hilarisch. Hoogtepunt van het album is dat je hem keer na keer weer opzet.

‘The world get’s crazy, and it seems to get worse every day, come on back Jesus and pick up John Wayne on the way’.

Roll me up, and smoke me when I die. Ik weet niet of dit de beste manier is om Willie het meest intensief te beleven. Tot dat moment is Heroes een meer dan verantwoord alternatief. Een aanrader om te genieten. En dan mag je gerust een paar vrienden er bij uitnodigen.

About the author

Johan van de Merwe

Johan van de Merwe is in het dagelijkse leven IT-specialist. Hij is liefhebber van melodieuze muziek waar gevoel in zit. Het liefst geniet hij eindeloos van de klanken uit zijn Triodedick versterker en zijn 25 jaar oude transmission lines.

>