Metrum Acoustics Musette DAC

Metrum Musette voorkant (2)

Het begin: Duo en Quad DAC

Het is herfst 2010 als Cees Ruijtenberg van Metrum Acoustics mij benadert omdat hij (letterlijk) aan de keukentafel digitaal naar analoog converters in elkaar zet volgens zijn eigen ontwerp. In die tijd hebben de mainstream audio media nog oog en oor voor nieuwe en gedurfde ontwikkelingen van nieuwkomers op de markt en is een afspraak snel gemaakt om de Duo en Quad DAC in thuis te proberen. Het is de start van een succesreeks voor Metrum die door blijft gaan en het duurt niet lang voordat de keukentafel te klein is en Cees een samenwerking kan aangaan met een elektronica onderneming die hem veel werk uit handen neemt, zodat Cees meer tijd heeft om terug te keren naar het ontwerpen.

Metrum gebruikt vanaf het begin een industriële DAC chip die vele malen sneller is dat de reguliere DAC chips van fabrikanten als Philips, Wolfson, Burr Brown en anderen. Bovendien houdt Cees vast aan het principe van non-oversampling en dwars tegen de stroom in gebruikt hij ook geen upsampling. Het oerprincipe van de R2R ladder DAC blijft daarmede overeind. Heeft de Duo twee DAC chips aan boord, de Quad heeft er vier, de later ontwikkelde Octave acht en de Hex zelfs zestien.

Transient

Vanuit de ontwikkeling van een R2R converter onder de naam Transient, gemaakt en ontworpen in eigen beheer door Metrum Acoustics en All Engineering, ontstaan nieuwe schakelingen en wordt een paar jaar geleden de succesvolle Pavane DAC op de markt gebracht. Daarin zijn acht van dergelijke modules aan het werk gezet, waarbij telkens twee modules een 16 tot 24 bit signaal aankunnen, de data opgesplitst door een FPGA, zodat altijd alle bits als MSB (Most Significant Bit) worden verwerkt en ruis en vervorming vrijwel onmeetbaar worden. De kleinere Menuet DAC volgt dat zelfde principe, alleen de onderhanden kleinste Metrum Musette binnenkant (3)Musette moet het nog zonder FPGA stellen en gebruikt maar één Transient module per kanaal. Omdat een Transient module slechts 16 bits kan verwerken gaat de Musette niet zo ver als zijn grote broers, maar dither techniek vijzelt het signaal/ruis niveau nog wat bits op in de DAC zelf. Die aan de ingang nog steeds 24 bits data kan ontvangen en correct zal afhandelen, met als aantekening dat een hoge sample rate belangrijker is dan het signaal verder uitbreiden dan 16 bits. De Musette is voorzien van twee coaxiale ingangen welke tot 24 bit/192 kHz data accepteren, een optische ingang tot 96 kHz en een USB poort die sample rates tot 384 kHz aankan. Twee RCA busjes vormen de uitgang waaraan volgens de norm 2 Volt uitgangssignaal beschikbaar is. Een enkele ringkern transformator en de gedeelde voeding zorgen voor de nodige energie voor de verder dual mono opgebouwde schakeling.Metrum Musette binnenkant (2)

Pagina's: 1 2 3 4

Over René van Es

René van Es is een muziek- en audioliefhebber in hart en nieren. Ooit besmet geraakt op 12-jarige leeftijd met het virus kan hij het niet laten om zijn ervaringen te delen via papier en on-line media. Na een aantal zelfbouw projecten in het verleden is voor hem de nadruk meer en meer komen te liggen op kant-en-klare producten.

Reacties

  1. Dennis zegt:

    Goedenmiddag Rene,
    Wat ik me afvraag hoe verhoud de Musette zich tot de DDDAC 1794?
    De Musette accepteert 24 bit maar de output is 16 bit ( wel een hogere sample rate )is dit met hoge resolutie files merkbaar t.o.v andere dacs?

    Met vriendelijke groet,
    Dennis

  2. Rene van Es zegt:

    Dag Dennis,

    Ik heb de DDDAC nooit gehoord (schande), dus ik kan je op die vraag geen antwoord geven.

    Als je bedenkt dat muziek qua dynamiek ongeveer 12 bits diep gaat, dan heb je een heel goede opname, dan mis je bit 17-24 niet. Sample rates zijn belangrijker. Een dac die een hoge sample rate aankan is te prefereren als je veel high resolution muziek download. Voor CD kwaliteit heeft het geen nut.

    Bits en bytes zijn veel minder belangrijk dan beleving en plezier. Muziek is emotie en die overdracht moet goed zijn. Ik ken 32bit/384kHz dac’s die in alle opzichten minder presteren.

    M.vr.gr.,
    Rene

Laat wat van je horen

*