Harbeth M 40.2 Luidsprekersysteem

Wereldwijd zijn er meerdere reviewers die zich eigenaar van een set Harbeth luidsprekers kunnen noemen, en ik ben één van hen. Niet zo verwonderlijk dus dat, op het moment dat het eerste paartje van Harbeth’s nieuwe M 40.2 vlaggenschip monitor luidspreker in Nederland arriveerde, ik er als de kippen bij was om ze te beluisteren bij de Nederlandse importeur van Harbeth; Audio Ingang in Zevenbergen. Ik viel onmiddellijk voor de klank en toen zich in een later stadium de gelegenheid voordeed om ze in mijn eigen luisterruimte te beluisteren en te reviewen, ging ik daar gretig op in.

Harbeth Loud Speakers<br />
PICTURE BY JIM HOLDEN 07590 683036<br />

Harbeth M 40.2

Nu zou ik op dit punt, als aanloop naar het eigenlijke review, uitgebreid kunnen schrijven over de geschiedenis van Harbeth maar dat topic is inmiddels op andere plekken van het internet redelijk uitgekauwd. Dus richt ik me liever direct op de M 40.2 en op het effect dat deze speaker in de recensie periode op mij had en ook nu, enkele maanden later, nog steeds op mij heeft. Uiterlijk zijn het nog steeds dezelfde luidsprekers als zij waren toen zij in januari 1998 als M40 geïntroduceerd werden.

klassieke BBC ontwerp principes

Harbeth eigenaar en ontwerper Alan Shaw, die in 1986 het bedrijf overnam van oprichter Dudley Harwood, hield bij die gelegenheid vast aan de klassieke BBC ontwerp principes en is daar ook bij deze derde vAlan Shawersie van het originele ontwerp niet ver van afgeweken. De tweede versie kwam in 2008, toen hij de M40.1 presenteerde. Ook de M40.2 blijft een drieweg basreflex ontwerp, maar heeft een nieuwe versie van Harbeth’s eigen 200 mm weergever voor het middengebied; de Radial2.

De 300 mm bas unit wordt eveneens in eigen huis gefabriceerd, terwijl de nieuwe 25 mm ferro gekoelde soft dome tweeter op Harbeth specificatie vervaardigd wordt door de Noorse specialist SEAS. Het frequentiegebied dat deze speakers bestrijken loopt van 35 Hz tot 20 kHz, de gevoeligheid is 86 dB/1W/1m en de impedantie is 6-8 Ohm waarmee deze speakers een relatief eenvoudige last voor de versterker vormen. De kwaliteit van de afwerking van het prachtige houtfineer is boven iedere kritiek verheven en datzelfde geldt voor de vergulde luidsprekerkabelklemmen aan de achterzijde.

Thuis

Harbeth 40.2 cherryPICTURE BY JIM HOLDENPas toen beide luidsprekers bij mij thuis arriveerden realiseerde ik mij ten volle hoeveel groter de 38 kilo wegende 40.2 met zijn maten van 750 x 432 x 388 mm is dan mijn eigen Harbeth SHL-5-Plus. Bij de hoogte maat van 750 moet dan nog de hoogte worden opgeteld van de stands die de tweeter op oor hoogte moeten brengen. Plaatsing in mijn woonkamer was dan ook geen optie en ze verhuisden, samen met de bijgeleverde lage metalen Custom Design stands, rechtstreeks naar mijn grote luisterruimte.

Harbeth Audio Ltd<br />
PICTURE BY JIM HOLDEN 07590 683036Daar kon ik ze, conform de aanbevelingen van Harbeth, plaatsen met ruime afstand tot achterwand en zijwanden. In dit geval met meer dan twee meter ruimte naar alle kanten.

Periferie

Mijn referentie systeem heeft een digitale bron bestaande uit de M50 Digital Music Player, de M51 DAC en de M52 Digital Music Vault, onderling met elkaar verbonden door Audioquest Diamond USB en HDMI kabels. De analoge bron is een met twee toonarmen uirtgeruste TW Acustic Raven One draaitafel waarvan ik in dit geval de SME 309 arm met Lyra Delos MC element gebruik.

De verbinding met de ASR Basis Exclusive phono wordt tot stand gebracht door een gebalanceerde Cardas Golden Reference interlink. Beide bronnen zijn gebalanceerd verbonden met de Music First Audio Classic V2 passieve voorversterker middels van den Hul D102mkIII interlinks terwijl dezelfde interlinks worden gebruikt om de verbinding tot stand te brengen met de twee Pass Labs mono eindversterkers. Korte Pink Faun SC-1-2 luidsprekerkabels zorgen er voor dat het muzieksignaal de M40.2 luidsprekers bereikt. Gebruikte netkabels zijn de Sonore AC Reference voor de TW Acustic motor drive, Audioquest NRG 1000 voor de beide Pass Labs en Triode Wire Labs Twelve+, Ten+ en 7+ voor de NAD componenten.

Pagina's: 1 2 3

Over Jan de Jeu

Jan is een echte rot in het vak wat betreft muziek en muziekrecensies. Eigenlijk is hij zijn hele leven al bezig met muziek. Jan is ooit begonnen als gitarist. De voornaamste reden was om in de smaak te vallen bij de meiden. Toen hij zijn eerste vrouw ontmoette hing hij zijn gitaar aan de wilgen. Mission completed. Muziek bleef echter op de voorgrond en Jan richtte zich met name op het verbeteren van de kwaliteit van zijn stereo systeem. Sindsdien is hij bezig met het optimaliseren van de klank waarbij hij zich richt op het zo natuurlijk mogelijk laten klinken van menselijke stemmen en akoestische instrumenten. Jan heeft al voor veel bekende magazines audio reviews geschreven en publiceert nu onder andere voor het bekende Engelse webmagazine ‘the Ear’

Reacties

  1. Rene van Es zegt:

    Ik heb het genoegen gehad om een middag op de zolder van Jan naar hartelust naar de Harbeth 40.2 te kunnen luisteren en het is griezelig welk een realisme de luidsprekers neerzetten. Een van Blu-ray geripte versie van het live concert van Adele bracht niet alleen kippenvel, haar stem als ze praat tegen het publiek was genoeg om letterlijk te gaan snotteren. Zonder dat ze een enkele noot had gezongen. Klassiek van Janine Jansen is adembenemend. Ik kan ze niet kwijt in mijn kamer, wie dat wel kan zal alleen met grote moeite en tegen een veel hogere prijs een luidspreker vinden die zoveel realisme en luisterplezier brengt. De 40.2 is geen luidspreker voor rock in mijn oren, maar wel voor jazz, klassiek, singer- songwriter etc. Of voor de stemmen van vrouwen.

    • Ik heb zelf de Harbeth 40.2 en stuur die aan met de Jeff Rowland Aeris Dac, Corus preamp en de 625 S2 eindversterker. Bron is een loopwerk van Mark Levinson, de N° 37met ingebouwd een precisieklok . Zelf draai ik een waaier aan muziek, lees, alle genres. De speaker doet het wat mij betreft met alle genres goed, dus ook rock. Ik denk dat de Harbeth echt zeer goede elektronica vereist. Ik heb de Harbeth gecombineerd met verschillende elektronica, , Behalve Jeff Rowland ook de Vitus R-100, ASR Emitter 1, Mola Mola Kaluga, Synthesis A40 en de Pathos Logos 2. Met een serieuze borrel vermogen komt de speaker helemaal tot leven, ook met rock. Ik vond met name de Mola Mola Kaluga een zeer mooie match. Maar wat de speaker voor mij doet is ongecompliceerd muziek weergeven. Guido

      • Rene Wessels zegt:

        Ik draai met de harbeth hL5 super ook alle muziek en verbazingwekkend wat er allemaal naar je toe komt, ook stevige popmuziek geeft de Harbeth een prachtige performens.

  2. Mooie review. Ik heb zelf de shl5 en deze gehoord met densen dm10, graaf gm20 , cyrus8 monoblokken. Alledrie prachtig satijn natuurgetrouw geluid. Ook een naim supernait maar dat klonk verschrikkelijk.
    De 40.2 heb ik gehoord met croft versterking. Ook veel realisme.
    Onlangs heb ik een musical affairs grand crescendo gehoord op sun versterking. Voor mij is dit nog een stap verder in realisme en emotie en voor de helft van de prijs. Ook met passie en bezieling gemaakt.
    Mocht ik de 5 ooit weg doen dan weet ik wel waarvoor.
    De 40.2 is denk ik wel een completere luidspreker, wat muziekkeuze betreft zijn musical affairs beperkter. De 40.2 zal een breder publiek aantrekken.

    • Rene Wessels zegt:

      Bij mij thuis klinken Harbeth’s Hl5 Super op de Naim supernait/hicap-dr.
      De Supernait 1 heeft in mijn opinie wel de Hicap dr nodig, supernait1 los klinkt vind
      ik wat te sss erig en iets wat scherp, dat was in mijn geval verdwenen met de uitbreiding
      van de Hicap-dr.

  3. 2 meter van de wanden…… Tja

Laat wat van je horen

*